Sidor

fredag 28 januari 2011

Femudding, venussko och pensén igen...

...eller kanske det skulle stått: Mer blommor åt folket, eller nåt?
Ni tycker kanske jag är tjatig nu, men jag gillar faktiskt blommor - mycket! Mitt intresse började nog redan innan jag flyttade hemifrån med att jag köpte blommor till mitt eget rum.

Igår lyste solen, men det var återigen skitkallt på morgonen, -15 grader! Det är kallt för oss skåningar det!

Solen lyser upp några nya blommor på den lilla
femuddingen i mitt köksfönster.


Jag njuter av sol och färg!
(Ja, detta var de som har 25 år på nacken!) :o)



Hmm, min venussko har fått
både "tänder" OCH "skäggväxt"! :o)
Den börjar visst bli "stor"!



Botten på venusskon



Så här såg den ut idag.
Är så spännande att få se hur den ska bli!
Maken köpte den ju "färdig" till julen 2009
så därför har det varit extra kul att få den i
blom igen och få följa utvecklingen!


Jag var alldeles nyss ute och kollade till min pensé
i rabatten och den tycktes ha klarat av de
15 minusgraderna vi hade igår!
Får kanske tillägga att den givetvis inte har
stått så här och blommat hela vintern under snön!
Nej, men vi hade fyra dagar med mulet väder
fast med plusgrader (sön-ons förra veckan) och det lockade
visst den här lilla penséplantan till att börja blomma.

Önskar alla bloggläsare en skön fredag!
Och tack för era kommentarer,
ni som skriver sådana! :o)

18 kommentarer:

  1. Trevligt kunna följa hur din venussko utvecklas. Verkar vara en både spännande och fin blomma. Märkligt att pensén stod emot den 15-gradiga kylan.
    Ha fin och trevlig helg! /SA

    SvaraRadera
  2. Plantene dine ser i alle fall ut til å trives godt tross kulda :)

    Nydelige bilder av dem...:)

    God helg til deg!

    SvaraRadera
  3. Det var jätte vACKRA bilder här :) jag kan nog inte ett namn på de olika blommor utan jag tittar på dom och tycker de är vackra :)
    Här hade vi runt 10 minus i morse ..men nu har vi runt 3 minus och det var jätte gott att komma ut på en promenad idag det var inte alls lika rått som det var igår :)

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra blommor och den översta bilden var underbar - de andra också men den är bäst tycker jag. Blir så imponerad av folk som kan en massa namn på blommor och som lyckas hålla desamma vid liv.

    SvaraRadera
  5. Man får lite av vårkänsla när man ser på dina bilder. Extra rolig att få se venussko utvecklas.

    Ha en god helg

    SvaraRadera
  6. Mer blomster til folket er bra! Vi kan trenge det i disse kalde vinterdager :-) Når du viser blomster, får jeg lyst til å ta en tur i blomsterbutikken og kjøpe noen til stuen min :-) Vakre bilder du har her - ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. These pictures are really nice, my compliments for this work.

    Greetings from Holland, Joop

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder som värmer i vinterkylan! Bra!

    Ha en trevlig helg! :-)

    SvaraRadera
  9. Flotte stueplanter du har fått fram!
    God helg til deg og!

    SvaraRadera
  10. Den där venusskon ska det bli spännande att se då den slått ut. Knoppen är ju fantastisk. Lilla Penseén kämpar tappert vidare. Helt otroligt att den står pall kylan.

    Det gick bra hos optikern. Var precis som jag trodde dags för glasögon. När undersökningen var klar fick jag veta att jag blivit närsynt och att jag hade brytningsfel. Detta ska ett par progressiva glasögon råda bot på, och dessa ska jag bära jämt. Det blev ett par läsglasögon också. Om två veckor ska de vara klara, och jag får börja vänja mig vid att bära glasögon.

    Ha de gott!
    Kramisar Maria

    SvaraRadera
  11. Åååå for noen vakre bilder du kommer med her!! =) Jeg blir så Glad når jeg ser på den blomsten der, og så gode farger rosa og blått som sto til hverandre, helt herlig! :)
    Måtte le her nå, da jeg leste om planten din med tenner og hårvekst, ja- for akkurat slik ser den nemlig ut!! ^^)

    Ønsker deg en god helg, med klem fra meg! :)

    SvaraRadera
  12. Men Øj.. 15 minus sa du??!! huttemeg-tu!! her er det nå 8,6 minus... "bare"... ;)

    SvaraRadera
  13. En femudding har jag nog aldrig haft. Den är så söt.
    Kul bild på skäggiga venusskon. Snart slår den väl ut?
    I natt fick vi 4 cm snö så nu är det vitt på marken igen.
    Ha de gott i fortsättningen på helgen. Anita

    SvaraRadera
  14. Jag har också "blomsterdille" och har haft det så länge jag minns...Har alltid en massa blommor på balkongen och i fönstren. Femudding...hmm..har jag inte haft! Men jag har en del hoyor och chiritor. Venusskon ser intressant ut! :)

    SvaraRadera
  15. Ja jag kan absolut inte klaga på det väder vi hade idag .. det var nog den bästa dagen sen i höstas ;)och ja .. den bilden när jag var i stan på kvällen ..det var sola :)

    SvaraRadera
  16. Blommor kan man ALDRIG få för många av ;-) Du har en jättetrevlig blogg :-)
    Sinna

    SvaraRadera
  17. Morning! Sicken livskraft den penseen har! Säkert dina gröna fingar som smittat av sig ute också!
    Fas3...skitsamma vilket namn det har...förbenat dåligt är det, skamligt!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  18. Blommor är aldrig fel...jag nöjer mig med att titta på dem och tycka att de är vackra...vackert så! ;-)
    Ha en fin vecka som kommer nu!

    Steffe

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...