Sidor

tisdag 4 januari 2011

Älgarna - part two!

Japp, här kommer fortsättningen på mitt förra inlägg! Har du inte tittat på det, kanske du ska göra det först!?
Men det bestämmer du ju själv förstås!

Vi lämnar alltså älgparet Max, Mia och deras trilling-älgkalvar och går en skön promenad genom den gröna skogen till nästa hägn! Det är ett stort hägn, men om vi har tur så får vi se resten av älgarna där!

När vi kommer fram får vi först se självaste Bergatrollet som vaktar hägnet!

Riktigt stor är han!


Vi travar på längs hägnet en bit och sen får vi syn
på mamma Missy på håll. Fotar lite men det blir inte så bra,
inte förrän Missy hittar sig ett vattenhål att svalka sig i!
För givetvis följer hennes små tvilling-älgkalvar efter...
Missy och tvillingarna.
Pappan till dem heter så klart: Max.


Åh, de är så söta, där de badar
mitt i allt det gröna, tycker jag!


Här kommer mamma Missy fram till stängslet som
omger hägnet och samtidigt håller henne och tvillingarna
åtskilda från de andra älgarna! Hmmm...?



Nu ska det ätas!
När ena kalven försöker dia mamma Missy,
brölar hon och stöter bort kalven!


Han eller hon (är inte artbestämt än nu i juli månad)
får vackert söka sig sin föda själv! Och det gör den
också! Men som bekant är så "är ju alltid gräset
grönare på andra sidan staketet", så även här! :)


Försökte mig på konststycket att hålla kameran
innanför stängslet, men jag tycker Missy tittar
lite fööör misstänksamt på mig, så jag tar ganska
snabbt ut den igen - dessutom var jag rädd för att
tappa ner den i geggan! Hemska tanke!

Ser ni så fint tvillingarna har lagt sig på varsin sida
om mamma Missy?

Så här tar vi avsked och lämnar
tvillingarna och deras mamma
i Ingelbo Moose Park i Skåne!
Hoppas du gillat något du sett!
Skriv gärna en kommentar -
så blir jag glad! :)

10 kommentarer:

  1. Det var flotte bilder av elgene. Herlig å få være så nært nyfødte og følge med etter hvert!

    Trollet var jo slik vi leser om det i eventyrbøkene!
    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvaraRadera
  2. Tack Hans! :)
    Jo, det var en mysig eftermiddag vi hade där hos älgarna!
    Jo, lite hiskligt var trollet allt! *fniss*
    Detsamma till dig!
    /Pia

    SvaraRadera
  3. Du milda tid vilken trevlig blogg (de båda tillsammans) med alla dessa härliga bilder på älgarna. Måste ha varit väldigt spännande att gå där och kunna fota djuren, även om de finns i häng.
    Toppen att få se lite sådant när man börjar bli less på vintern!
    Ha det gott och tack för din kommentar hos mig! /SA

    SvaraRadera
  4. Åhh vilka underbara inlägg! Sååå fina bilder på älgarna. Vad söta de små tvillingarna och trillingarna var. Jag hade förmånen att få fota en vild älg i slutet av sommaren. Helt plötsligt kom han gåendes på motionsslingan i skogen. Vi var inte mer än 10-12 meter ifrån varandra. Det blev ett himla fipplande med kamera :) Men jag fick i alla fall tre någorlunda skapliga bilder på honom.
    Ha det riktigt gott & Tack för kommentaren!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Those expressions in the water hole are priceless!! I enjoyed your virtual tour.. good thing you you didn't lose your camera (ha ha)! Excellent share-
    My best, Regina:)

    SvaraRadera
  6. Pia svarar:
    SA: Tack! Så kul att du uppskattade mitt sommarbidrag på älgarna. Vi hade nog kunnat stanna mycket längre där, men vi var lite sena dit och de stängde kl. 17.

    Maria: Tack! :) Ja, jag håller med, de var så söta! Men jisses, möta en älg så där! Jag hade nog blivit helt skakig och inte kunnat fota alls!

    Regina: Thank you! Glad you enjoyed my pictures! :) My best to you too!

    SvaraRadera
  7. Hej Pia!
    I sanning fina bilder du fått till och en fin text dessutom.... En mäktig känsla att vara så nära de stora djuren.
    Ha det fint i helgen - nu snöar det här i Bohuslän igen...

    SvaraRadera
  8. Tack Lasse! Så glad jag blir över så fint beröm! :)
    Ja, det var en härlig känsla att vara där! Får kanske bli fler gånger? Parken igger ju bara ca 2 mil från oss! :)
    Här varnar de också för en massa snö till inatt!
    /Pia

    SvaraRadera
  9. Morning o tack för grattiset hos mig! Jämrans kul att få se alla älgarna hos dig! Råkar jag se någon ute i naturen blir jag nästan lyrisk nu för tiden! Men blir lite rädd också...dom är ju så stora, fniss!
    Såg också dina härliga foton från fyrverkerierna! Skitfina!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  10. Fina bilder på älgarna, och att du fick med bergatrollet är bara ett plus. Jag hade tur att stöta på bäckatrollet tidigare i vintras. http://urmbird.blogspot.com/2010/12/iakttagen.html Hälsningar Urban

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...