Sidor

lördag 15 januari 2011

Blommor, blommor...

Det gillar jag! Och jag vet att det är den så kallade "Tulpanens dag" idag, men jag har inte köpt några
tulpaner för att jag tyckte att jag hade snittblommor hemma.

Jaha, vad är nu det här då?
Ett litet experiment bara... :o)




Min fina amaryllis Matterhorn hade
 fått sin andra blomstängel med 4 stora blommor.
Som du ser så räckte inte blomstödet längre till
och den hotade ju att välta på köksbordet där den stått.
Här har jag ställt blomman framför ytterdörren
för att få en enfärgad bakgrund.




Jättefina och ståtliga blommor har den,
men när stängeln blir så här lång så...



...kan man klippa av den och ställa den i vas.
Den blommar lika länge ändå.



Mycket frömjöl blir det på pistillerna
och jo, det är solen som skiner lite på dem. :o)





På den första blomstängeln blev det en frökapsel.
Det är inte så bra, för den tar kraft från löken
om man nu tänker spara den, vilket jag inte
tror jag har tålamod till ändå.



Denna bilden, liksom den allra första här i mitt inlägg,
var bara ett försök att fotografera genom en bit
av den avklippta stjälken! Varför?
Ja, varför inte! :o) Lite kul ser det ju ut!



Orkidéer har jag ju en hel del och de flesta har
blommat nu i december och januari,
som denna brudorkidén nedan.
Rätt fin med de färgade nerverna i blombladen.
Denna bilden tog jag den 8 december 2010.



Den har blommat sedan dess och då bleknar färgen
efter hand. Igår slog det ut en ny blomma på den...
...och då ser man tydligt hur färgen på den vänstra blomman har mattats av.
Men ser ni något annat???





Jag har aldrig sett det tidigare på någon annan
av mina orkidéer i alla fall....
...att den saknar det mesta av det där i mitten!!!
Märkligt, eller hur?



Vill också säga tack till er som kommenterar!

10 kommentarer:

  1. Flotte bilder. Du er kreativ i dine motiv. liker godt den hule stilken som du har tatt bilde av!
    Ønsker deg en fin lørdag!

    SvaraRadera
  2. Artig og kreativt bilde av stilken, mange fine blomsterbilder :) Koselig med blomster i hjemmet.

    SvaraRadera
  3. Det var jätte snygga bilder och så himla kreativ du är :) den bilden där du har fotat "genom" stolken ..den blev jätte häftig :)
    Det blev lite sommar stämning här inne idag tyckte jag när jag kollade på dina bilder :)
    kram :)

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara blomsterbilder du visar upp idag. Din amaryllis är underbar, och inte för att tala om den fina orchideén.
    Lite märkligt det där med blomman som inte har det där i mitten som de andra blommorna. Men den kanske inte vill vara som de andra :)

    Visst är det fantastiskt vad en del kan skapa med hjälp av en bit trä och en motorsåg. Jag beundrar dom som kan skapa så.

    Ha de gott!
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  5. Tacksamma blommor både amaryllisen och orchidén.Kul idé att fota genom stjälken. Den första bilden trodde jag först var en avocado.
    Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  6. Beautiful..white flowers can sometimes be tricky to capture- these are lovely as well as the orchid macros..and I enjoyed your pretty green experiment!

    SvaraRadera
  7. Verkligen vackra bilder på amaryllisen och orkidén. Men bilden på pistillerna tycker jag är fin, man är ju lite svag för makrobilder.
    Här har vi också ca 5 grader varmt och dom säger att det ska bli ännu varmare.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  8. Hei, så mange flotte blomsterbilder! Nå er det lenge siden jeg har besøkt deg her på bloggen! Orchideen er nydelig synes jeg! :) Mange flotte bilder nedover her, og spesielt morsomt var det bildet av den fuglen som badet! :D

    Klem fra meg! :)

    SvaraRadera
  9. Hej alla och tack för era trevliga kommentarer! Det är kul när man får sådan respons på det man skriver och foton man lägger ut! Men att min amaryllisstjälk skulle vara så intressant kunde jag aldrig tro! :) :) :) :) Kul!
    Undrar om någon läser svar man skriver i sina egna kommentarer egentligen? Inte många tror jag.
    Än en gång tack i alla fall!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Oh, så fin! Jag har en som är nästan likadan! Jag är också så förtjust i orkidéer!

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...