Sidor

söndag 24 oktober 2010

Två månader till julafton...

...är det idag! *s* I affärerna har de redan plockat fram alla adventsljusstakar och slingor och gud vet allt!
Trist mulet och regnväder har vi haft även idag och jag trodde inte det skulle bli några foton tagna alls här. 

Varför började jag inte blogga när det var vår eller sommar istället? Hösten är ju en sååååå trååååkig årstid, när nästan alla löv fallit, som nu i alla fall.

Men så skulle jag bara gå ut med hushållsavfallet till soptunnan.
Väl där släppte jag påsen på marken och gick in igen och hämtade min kamera,
för där i regndropparna på soptunnan kravlade den här något uttröttade...



...lilla nyckelpigan!
Vet inte om den var skadad på något sätt,
för vingarna var inte riktigt indragna.

Den uppmärksamme kanske även ser fotografens
spegelbild i vattendroppen? *S*



Nyckelpiga med regndroppar på skalet



Förstorad mer än bilden tål,
men jag tyckte strukturen var så läcker
på det lilla monstrets huvud.
(Tillägg, lite senare: huvud och huvud,
kropp är ju det där svarta jag menade!)


Testade en massa, med och utan blixt.
Den här blev jag ganska nöjd med faktiskt!


Tog nog sammanlagt ett 60-tal bilder på denna lilla nyckelpiga.
Jag kom ut efter en halvtimme och då var den fortfarande kvar.
Tog några bilder till, sen började jag tycka synd om den!
Den hade nog kunnat krypa här i en evighet,
du ser ju hur lång vägen till ljuset är!

Så jag tog och hjälpte den ner till en växt i rabatten istället!

4 kommentarer:

  1. hihi tog du "bara" 60 bilder på den ;) Du kan vara jätte nöjd med alla de bilder på den och inte bara på den ena .. de var kanon bra alla :) och du har fångat de regndroppar så otroligt fint på den .. där är jag lite avis på dig nu :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det gör väl aldrig du! *ha ha*
    Tack så jättemycket för det berömmet!
    Blir så glad så! Du avis!! :)
    Och jag som bara skulle slänga sopor!
    Tänk som det kan bli!

    SvaraRadera
  3. Tjingeling !
    Ja , tänk vilken tur man ha ibland när man ska slänga sopor :)
    Jättefina bilder på den stackars blöta Maria Nyckelpiga !

    SvaraRadera
  4. Ja, det är väl konstigt att man alltid hittar något att fotografera, även den mulnaste dag, men man får ju ha ögonen öppna förståss! Hade jag slängt upp locket, som jag brukar, då hade nyckelpigan åkt i marken direkt och inga foton blivit tagna! :)
    Tack för berömmet! :)

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...