Sidor

måndag 12 september 2011

Trollsländor vid dämmet

Sent igår eftermiddag fick vi härligt sommarväder! Större delen av dagen hade det varit mulet och fruktansvärt mörkt, och det hade även regnat och åskat lite grann. Men sen blev det sol och minsann kom termometern upp till +25 grader! Var ute i trädgården och grejade lite och blev till och med svettig! :o)

Men här kommer det några bilder som jag sparade till ett alldeles eget inlägg för det är de värda (insekterna alltså!) Det är på de stora trollsländorna som vi hade turen att hitta och även hann få något foto på vid dämmet den där härliga fredagen den 2 september.


Den första jag såg vid Almaån var den här.
Jag tycker mig ha lagt märke till,
att den där färgfläcken
trollsländorna har på vingarna,
brukar överensstämma med färgen på kroppen.




Nästa kom och satte sig på en varm sten
en liten bit bort från den första jag såg.
Det kan vara en
en hane av
Vandrande ängstrollslända.
Här kan du kan läsa om den
Wikipedia.



Nästa var inte så fin, tyckte jag!
Den hade ju inga direkta färger, så det gjorde
inte så mycket att trollsländan inte blev helt skarp
och att den dessutom höll på att blåsa "ur bild"!




När vi skulle köra därifrån fick vi syn på denna
röda på det lilla staketet vid parkeringen.
Det blir så fint när man ser
solglittret i vingarna!




Hane av vandrande ängstrollslända.
Vi såg strax innan att denna och en till
blev jagade av en bålgeting, men som tur
var så klarade sig trollsländorna undan!





Den här som var i sällskap med den röda
slog sig ner på samma staket en bit ifrån.
Från skuggsidan framträdde inte dess färger
så bra men...




...när jag fotade den med solen i ryggen,
så trodde jag först att jag fått se en ny art! :o)
Tror inte jag har sett någon så här klart gul tidigare!

Men med Wikipedias hjälp så har jag förstått
att det är en hona av vandrande ängstrollslända!
Inte så konstigt då att de flög tillsammans!




Lite närgånget på honan.
Visst var hon fin?



Ha en fin måndag,
ni som tittar in här idag!


19 kommentarer:

  1. Jeg blir helt fasinert jeg Pia, så mye vakre øyenstikkere! Og hvordan du klarer å få bilde av de skjønner jeg ikke :-) Jeg hadde en ute på terassen her om dagen, men jeg syntes den var for skummel til at jeg klarte å sitte stille :-) Det mest fasinerende ved de syntes jeg er vingene. Rene kunstverket bare de, og når man legger til alle de vakre fargen så må vel dette være det vakreste krypet som finnes. Skummelt og vakkert :-) Flott jobbet dette Pia!

    SvaraRadera
  2. Flotte makro bilder og en fin blogg :))

    SvaraRadera
  3. Åhh vilka fina och vackra bilder!
    Jag blir faktiskt lite avis måste jag säga, för jag har aldrig kommit i närheten av att kunna ta sådana här bilder av trollsländor...
    De är så vackra att titta på :)
    Grattis till alla dessa fina bilder :)

    Du undrade över Lidans vatten för ett tag sen, och ja vattnet är ofta väldigt brunt. Har det sen regnat mycket då är det ännu brunare, vet inte varför det är så. Och snöbären som jag hade som dagens bild häromdagen, de vilade på en motorhuven på en bild som någon parkerat en bra bit i buskarna :)

    Ha en riktigt bra dag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. De vilande på motorhuven på en bil och inte en bild som jag skrev :)
    Det går lite för snabbt när man skriver ibland :))

    SvaraRadera
  5. Gratulerer med sommeren. Den er det ikke mye igjen av her. Fine bilder av innsektene. De er det ikke lette å få til.

    SvaraRadera
  6. Hei igjen!! Har jeg ikke en følgerliste under min profil da? Er det en feil på siden min? Fint hvis du svarer meg... takk så mye ;)

    SvaraRadera
  7. Flotte bilder av øyenstikkere! De er fasinerende å følge med der de flyr rundt og leter etter mat..(fluer)

    Ha en flott kveld! Sola skinner hos oss, - også i dag!

    SvaraRadera
  8. Jättefina! Trollsländor gillar verkligen att sitta på träräcken! :)

    SvaraRadera
  9. Tusen takk for at du føler min blogg...ja, det var rart at du ikke så følger listen min. Håper det ikke er feil på siden min hele tiden. Takk for hjelpen.

    SvaraRadera
  10. Så fina sländor på dina bilder ,kramis Nette

    SvaraRadera
  11. Så många fina sländor du har fotat! Väldigt skarpa och i bra ljus!
    Men hur sitter dom så stilla att du hinner fota? Det har jag aldrig lyckats med. Undrar just om det finns så många sländor norrut. Det är i alla fall glest mellan dom! Dom röda var särskilt fina, tycker jag, och den allra sista! Kul att få se!

    SvaraRadera
  12. Åhh, nu blir jag lite avis! Har sett en del sländor det sista, men de har varit helt omöjliga att sitta still, fick en på kornet när vi var i Värmland, men det var lite för långt håll för att bli bra. Tycker du har lyckats alldeles utmärkt bra, härligt att se. Kram Torprosen

    SvaraRadera
  13. Underbara bilder på trollsländorna. Det är inte ofta de sätter sig men de börjar kanske bli hösttrötta.Ha de gott. Kram. Anita

    SvaraRadera
  14. Synes det første bildet var best:) Er ikke så glad i insekter, og er derfor ikke så flink til å ta bilder av dem selv. Men synes du er kjempeflink! De er jo egentlig utrolig flotte å se på da...

    SvaraRadera
  15. Hei Pia! :) Så råflotte bilder du har tatt av disse øyenstikkerne! Jeg synes det er kjempevanskelig å få bilder av dem! Faktisk har jeg ikke fått tatt ett eneste ett! Enten blir jeg for sen med å ta frem kamera, eller så flyr de for fort hit og dit.. Jeg skjønner ikke hvordan du får det til! Samtidig så veldig skarpe bilder av dem! :)

    Den siste minte meg på en tur vi var på søndagen.. fikk bilder av noen snodige vesener, som jeg skal lime inn på bloggen en dag.. de lå langs vannet.. på en måte..
    Og søndagen var varm og deilig sommerdag her også! Nøøøøt den! :))

    Klem fra meg! :)

    SvaraRadera
  16. Mycket vackra bilder på trollska varelser! :)

    SvaraRadera
  17. Här har du verkligen fått många vackra bilder på dessa så vackra trollsländor :)
    jag går inte ut för dörren idag .. det är full storm ju :)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  18. ojojoj vilka fantastiska varelser även trollsländor är<3 och honan(ängstrollsländan) hon var riktigt vacker!! ja..du det är mååååååånga år tills vår lilla dyker upp med en pojkvän här du,tihi:-b hon kommer ju alllltid vara våran lilla bebis du vet,hihi;-) <3 varm kram!

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...