Sidor

tisdag 6 september 2011

Än finns det... (NF Flowers 18)

...fina blommor i vår vackra natur! De här fotade jag i fredags vid dämmet vid Finjasjön.

Kan vara gul prästkrage,
men jag är inte säker.





Vit klöverblomma i det gröna






Tistelns fina blomma





En annan tistel i "arrangemang" av
rapsfjäril, löss och strån! :o)





Cikoria (eller vägvårda)
hade börjat att blomma om!
Ni vet den, vars rötter man använde
som kaffesurrogat under kriget.




Prästkragar längs gångstigen






Rapsfjäril på gullris





Renfana heter den här
och det har jag lärt mig i sommar. :o)






Den här rapsfjärilen var en riktig linslus!
(Nej, självklart inte! De var många olika
som jag jagade med kameran! :o)





En för mig helt okänd gul blomma





Fröställningar från hundkäx är ju
inte riktigt blommor längre,
men de framträdde så fint framför
den gamla pansarbron över Almaån.




Och på samma ställe fanns det även
hundkäx som väntade på att få slå ut!
Rättat! Detta är förmodligen vildmorot.
Fler bilder härifrån visade jag i
gårdagens inlägg "En titt vid dämmet"



Fler blommor hittar du förmodligen
hos NF Flowers




Tack till dig
som kommenterar!
:o)

19 kommentarer:

  1. Oj oj så många fina bilder! *imponerad*

    SvaraRadera
  2. Vackra blommor "en masse"..! Gillar verkligen ditt underifrån perspektiv på vissa av fotona.

    SvaraRadera
  3. Jag säger bara "UNDERBARA BILDER" Ha de gott. Kram. Anita

    SvaraRadera
  4. Wow, vilken vacker bildserie! Tisteln, och tisteln och fjärilen är nog mina favoriter. Prästkragarna underifrån är också jättefina och bilden med fjärilen på gullris har såna härliga mustiga färger.

    SvaraRadera
  5. Den första bilden .. den var bara sååååååå bra :) Den gillade jag väldigt mycket en underbar vinkel hade då fått på den :)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  6. Flotte bilder!...Flink du :)

    SvaraRadera
  7. Ljuvliga bilder på vackra blomster!
    Går inte att välja ut nån favvis här :)

    Tack för fina kommentarer!
    Jag gillar också tagetes. Brukar ha sådana i mina balkonglådor, men inte iår. Var lite lat tidigt i våras och fick inte sått mina fröer :)

    Ha de gott!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Nej jag vet som vanligt inte vad blomman heter, men jag ska försöka ta reda på det.

    SvaraRadera
  9. Rapsfjärilar finns kvar, nästan de enda fjärilarna man ser nu...Renfanans tid är nu, dock! Den blommar väldigt fint. Förr var det vanligt att man plockade den och torkade och hade som dekoration på vintern! :)

    SvaraRadera
  10. Morrn.

    Snygga bilder av en massa olika blommor, "grodperspektivet" skapar nya upplevelser...

    Ha de bra.

    Hasse A Norge

    SvaraRadera
  11. Nydelige blomster og sommerbilder. Vi savner sommeren allerede.

    SvaraRadera
  12. Nydelige bilder! Javisst er det noen igjen, og når de visner har vi jo gleden av å fotografere de enda en gang :-) Blomster i tre stadier gjør fotosommeren fin - knopper, utsprunget og vissen.

    SvaraRadera
  13. Åhh så många vackra blommor och fjärilar du hittat! En riktig kavalkad!

    SvaraRadera
  14. Kjempeflott bildeserie dette! Sommerlig i en høstmåned...

    Det er ikke vann du ser på bildet mitt, - det er spor etter et ras, det går ras i området hele tida. Dette gikk i vinter! - Området er en magnet på basehoppere selv om det nå er totalforbud å hoppe herfra etter mange dødsulykker!


    Ha en fin kveld!

    SvaraRadera
  15. Tack för din kommentar hos mig!
    Du har så rätt, jag gillar verkligen dina foton idag! Särskilt klintfotona! Så många du har fått ihop! Här har liksom allt tagit slut på en gång!

    SvaraRadera
  16. o, så mycket vackert du hittat. Men nog syns det att det är höstfärger på gång. Gillar alla dina bilder. :)

    SvaraRadera
  17. Tack för alla era fina kommentarer! :)
    /Pia

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...