Sidor

onsdag 7 september 2011

Macron från dämmet (NF Macro 52)

Jo då, det blev en hel del bilder från dämmet vid Finjasjön i fredags! :o)


Men idag känner jag mig lite kluven...
(Jag var bara tvungen att få skriva den raden,
eftersom det var det första jag tänkte när
jag såg min kastanjebild på skärmen!)
Men hur fortsätter jag nu?




Kluven till om grönglänsande flugor är
så fina macroobjekt egentligen?
Men prästkragar är det i alla fall!




Kluvet blev det även här när
mjölkörtens fröställning sprack upp!
I Skåne kallar vi mjölkörten för rävarumpor.





Jag tycker sånt här är så vackert!




Mindre vackert, vet jag att många tycker att:
SPINDLAR är!
Men kul att fotografera,
så här kommer en ganska stor en!

Liknar "vår" korsspindel här hemma i trädgården,
men denna hade tjockare och grönare kropp!





Måste bara avsluta med en humla
som "la näsan i blöt" i min tagetes
hemma på trappan igår!

Många fler macrobilder finns hos
NF Macro


TACK
till dig som
kommenterar!

23 kommentarer:

  1. Vakkert! Hehe selvfølgelig elsker jeg kastanjebildet ditt! :-) Humle med pollenstøv i hele fjeset, haha, utrolig søt og morsom :-) Den andre bloggen min vil være stengt for kommentarer, føler det blir litt mye å forvente at folk skal kommentere i begge bloggene.

    SvaraRadera
  2. Haha, kul med humlan! Spindeln är antagligen en kvadratspindel! :)

    SvaraRadera
  3. Du må ha storkost deg ved Finjasjön.
    Bildene er så skjønne.
    Ha fin kveld!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig bildserie. Humlan som lagt näsan i blöt är en härlig avslutning. Vilken goding. :)

    SvaraRadera
  5. Kul humla (fniss) lite mjölig uppsyn.den sprickande mjölkörten ,vackert.Kramis Nette

    SvaraRadera
  6. BEAUTIFUL macro's Pia,
    very nice work again.

    greetings, Joop

    SvaraRadera
  7. Så fine og sommerlige bilder :) Det må ha vært mye fint å se ved Finjasjøn. Bildene av insektene er virkelig fine, og humlen var søt, den fikk frem smilet :)

    Ha det godt!
    Hilde

    SvaraRadera
  8. Du är superduktig på att ta macrobilder. Kastanjebilden är suverän. Enögd och med mungipan nedåt. Rävarumpor har jag aldrig hört (fniss). Och humlan är så söt att jag nästan vill pussa den.

    Blomman du frågade efter heter eldmannkaprifol. Den doftar inte, men är istället mycket färggrann. Mitt foto är inte nytaget utan är taget i mitten av september för två år sedan hos min väninna i Dalsland. Underbart med något så färgsprakande som blommar så sent.

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder allihop! Gillar allra mest fjärde bilden som är enkel och med fart i och förstås den nästan berusade humlan som är riktigt häftig!

    SvaraRadera
  10. Blitt en racer med macroen du!!...Bra!:)

    SvaraRadera
  11. Det är bara så snyggt,snyggt,snyggt. Ha de gott. kram. Anita

    SvaraRadera
  12. du gav mig dagens smil. Tackar jag för. :)
    Måste ju fråga om du gjort några spindlar av kastanjerna?

    Sen har du ju en otroligt fin bild på spindeln. Den blev ju riktigt snygg.

    SvaraRadera
  13. Jag känner mig också kluven! Fint fångat!

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder du tagit, macro är såå kul tycker jag! Ha en go dag önskar Torprosen

    SvaraRadera
  15. Hej Pia!
    Underbara macrobilder, och en underfundig text:))
    Jag känner mig lite kluven..men jag tror bild nr 4 var bäst:)
    Ha en underbar dag/Lasse

    SvaraRadera
  16. Jeg tror ikke vi blir lei sommerbilder.

    SvaraRadera
  17. Fantastiska foton! Håller med dig. Jag gillar också mjölkörtens frön, skira och vackra! Och så gillar jag humlan starkt! Ett perfekt foto!

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Så vackert i bild och trevlig text!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  19. Flotte bilder, - og kastanjebildet er jo knall da! Herlig!
    Ønsker deg en fortsatt fin torsdag. Vi har godvær også i dag.....deilig!

    SvaraRadera
  20. Humlan är bara så himla läckert cool.. ser ut som den tittar rakt på mig o alla så klart.. den var intressant din kamera;) Kalasfina bilder alla naturbilder du visar.. Hos mig blir det något helt annat..

    SvaraRadera
  21. vill du se kastanje spindeln så kan du följa länken.

    SvaraRadera
  22. Hej :) Jag hade varit inne här och skrivit en kommentar ..men jag ser att den inte finns med .. så frågan är om jag har klickat för snabbt på skicka eller något sånt :)
    Det var otroliga fina bilder du har på macro temat :)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  23. Jag känner mig inte det minsta kluven, inte när jag tittar på så här fina bilder!!!
    De är superduperfina allihop, men favvis det blir humlan :)
    Den bilden är bara såååå bra!!! :)
    Kramisar Maria

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...