Sidor

lördag 3 september 2011

Bland blommor och bin...

...befinner jag mig fortfarande, om solen lyser när jag sticker ut näsan på min lilla trappa.
De flesta av de här bilderna tog jag igår och några i förrgår (torsdags). Det är så kul när man kan förlänga sommaren genom att så lite blomsterfrön i krukor, för de tar ju sin lilla tid för att gro och växa upp. Skönt också att kunna hjälpa bin och humlor med lite mat och i gengäld ger de mig fina fotomotiv! :o)

Bi i rosenskära


Jag vet att vissa har svårt för att skilja på bin
och getingar. Jag brukar tänka som så att bin:
är mjuka, ulliga och ser snälla ut,
getingar är varken det ena eller det andra!
Här ser man väl en klar skillnad?
Tycker t o m att de ser lite elaka ut!
Här är en gammal bild på en geting,
som sitter och "bevakar" mina jasminknoppar.
Bilden tog jag redan 2007 och den har
varit med här på bloggen tidigare.




Även i små blommor som knappt
är utslagna kan bina hitta mat!





Huvudstupa i en annan form på rosenskära






En humla i samma blomma





Ett bi i den cerisa rosenskäran...





...och till och med en bärfis,
som har bott här i flera dagar!





Tagetes - har jag inte varit så förtjust i tidigare,
för mig var det de där små gula eller orange som
man alltid såg i kommunala planteringar.

Men sen jag vann en fröpåse från odla.nu
så är jag rätt såld på tagetes! De här kan
se väldigt olika ut och blir mycket högre
än de där tråkiga som jag minns.
Fröna kom från Suttons i England.


Visst är de väl fina!





Väldigt varierande i färg och form...




...och så här ser de ut precis innan de ska slå ut!
Det blir massor av frön av bara en enda blomma,
så de sparar jag så klart - och känner mig rik!





Snokört
(Echium plantagineum)

Också en gammal blomma som jag
brukar spara frön ifrån, lite pilliga att få ut
bara och även lite stickigt, men det går!
Släkt med blåeld.




Här med en humla på besök.
Blommornas färg varierar från rosa till blått.



Är inte riktigt nöjd med denna bilden,
för den känns lite rörig men
den får vara med ändå.

En blåklint "Black Ball" som jag,
tro det eller ej, också vunnit fröna
från odla.nu *hi hi*
Fröna kom från Mr. Fothergill´s i England.
På påsen står det "Not truly black, but a rich,
deep claret. An elegant and unusual example
of this traditional 'cottage flower', for use in
borders and for cutting."
Height: 75 cm.

Konstigt för jag har haft fröna sen 2006
men inte blivit färdig att plantera några förrän
detta året! Och det gick ju bra ändå.


Många bilder blev det idag,
men det är så härligt med
blommor och bin - och solsken!

Ha en trevlig lördagskväll,
du som ev. tittar in här idag!
Lämna gärna en kommentar
efter dig, så blir jag glad!

11 kommentarer:

  1. Det er flott vi kan nyte sommeren fortsatt hos deg for her regner det i dag.

    SvaraRadera
  2. Så mange fine bilder av blomster og bier, det er skikkelig sommerstemning hos deg :)
    Den mørkerøde blåklinten var vakker. Og snokörten var kjempefin, den har jeg ikke sett før. Herlig farge.

    Fortsatt god helg til deg :)

    SvaraRadera
  3. oaoo vad snygg tagetesen var även innan den slog ut:-) ..hihi å några av bilderna där på "våra små flygfän" ;) var roliga oxå:-) vilka positioner man ibland fångar dom i,kan se för härligt ut;-) ja pia:-) du har rätt....det ÄR ett hjärta på nacken på "nils-göran" ;-) det hade jag inte märkt innan<3det var lite fint faktiskt. han är nog en mycket kärleksfull liten nils-göran,hihi:) varma kramar

    SvaraRadera
  4. Flott bildeserie med hveps og tege! Sommerlig!
    Ønsker deg en fin lørdagskveld!

    Sliter med å legge igjen en kommentar hos deg i dag, Pia. Er på mobilt bredbånd fra hytta nå!

    SvaraRadera
  5. Det var jätte vackra bilder du har här :) Det var många fina bilder på blommor och bin :)
    och även på blommor utan bin ;)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  6. Det är ju ren fest att titta på dina foton med blommor och alla kryp! Rosenskäran med litet rörformade kronblad har jag inte sett förut. Väldigt vacker! Verkligen fina blommor du har!

    SvaraRadera
  7. Blir alltid lika glad av dina bilder :) Har inte tänkt på det om att getingar ser elaka ut, men när du säger det så... ja, kanske...
    Har liksom du fått upp ögonen på tagetes under senare år och nu gillar jag verkligen deras variationsrikedom i färg och form.
    Ha en härlig dag - det ska visst bli en fin dag i dag också - i alla fall här i Östergötland.
    Själv ska jag ut i svampskogen - Det är ju Svampens dag idag :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Morning! Nu var det jämrans längesedan jag var här! Men jag föll glatt ned huvudstupa bland alla dina vackra foton! Har läst ikapp massor....och njuuuutit!!!!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  9. Hello Pia

    My compliemts for your very nice work, these flower pictures are all so wonderful..... this makes me happy.

    Greetings, Joop

    SvaraRadera
  10. Hej Pia!
    Allt är bara bra med mig, har bara inte haft tid att gå några bloggrundor under veckan efersom jag haft fullt upp med annat. Men nu är allt som vanligt igen och jag har all tid i världen att sitta vid datorn :)
    Underbara bilder från din trädgård! Humlor, bin och getingar är nog glada över att det fortfarande finns blommor med godsaker i till dom :)
    Nu ska jag kika vidare här och se vad du haft för dig under veckan :)
    Ha en riktigt bra dag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Så mye fine makrobilder, skarpe og med flotte detaljer - lekkert! Jeg ser nok forskjell på veps og bie, men liker ikke noen av de :-) Er allergisk mot slike stikk, og får jeg et er det rett på legevakten. Det høres så herlig ut med solskinn. Nå er jeg vel litt negativ når jeg sier at vi ikke har sett sol på mange uker, for en liten solstråle har vi vel fått innimellom, men denne sommeren har regnet bort her jeg bor. Det føles slitsomt å skulle begynne på en lang vinter uten en sommers energipåfyll.. Ha en fin søndag Pia!

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...