Sidor

lördag 10 september 2011

Sjukhusbesök och Himlafenomen

Om du inte vill läsa om "sjukdomar" så hoppar du direkt längre ner till flaggbilden i mitt inlägg. Själv tycker jag det är ganska obehagligt och jobbigt när folk "pratar sjukdomar" nämligen! Och med tanke på att jag har en del manliga besökare, så vill ni kanske inte heller läsa om undersökningar av de kvinnliga attributen, så då får ni hoppa ner till flaggbilden ni med! :o)


För en andra intresserade:
I torsdags hade jag blivit kallad till "komplettering" av de bilder som togs när jag var på mammografi för ett par veckor sedan. En sådan komplettering blev jag även kallad till den allra första gången jag varit på mammografi och det var inget nöje kan jag säga. Då tog man även vävnadsprov, samtidigt som jag var "fastklämd"! Sen fick jag dessutom gå och vänta på att få besked brevledes på resultatet, som visade att det inte varit något allvarligt.

Till regionsjukhuset i Kristianstad
(3 mil från oss) var jag kallad.

Maken följde med som stöd, för sånt här är alltså inte roligt alls. Man oroar sig mycket över varför man blivit kallad igen. Nu tog man nya bilder och som tur var så skulle det inte bli något vävnadsprov denna gången!  Sen fick jag klä på mig och vänta i väntrummet, medan en doktor tittade på bilderna. Därefter fick jag in igen och doktorn kom och gjorde en undersökning med ultraljud. Han såg en förtätad vävnad, men meddelade mig strax efter att det var en ofarlig cysta! Man behövde inte göra något åt den, för den kunde försvinna av sig själv, men den kunde också bli större! Först tänkte jag att då väntar jag och ser hur det blir. Fast när jag frågade hur man gick tillväga OM man skulle få besvär senare och fick reda på att då måste man ta det via vårdcentral och få remiss osv. DÅ, pang bom på stället, bestämde jag mig för att låta honom tömma den där och då! Jättemodig kände jag mig, jag som faktiskt inte tycker om stick och sprutor!

Doktorn och en sköterska fick gå och hämta lite attiraljer och förbereda, medan jag låg och tittade på ett lysrör i taket! Hmm! Hade inte doktorn varit så himla trevlig och omtänksam hade jag nog inte vågat, men han försäkrade att det brukade gå så bra! Sen kom de tillbaks och han stack mig och samtidigt fick jag titta på datorskärmen hur cystan blev mindre och mindre, för att till slut vara helt borta! Det gick snabbt och kändes ju nästan ingenting, varken när han stack eller fick ut innehållet! Sååå glad och lättad jag var sen att det inte varit något allvarligt och att jag hade kunnat bestämma mig på plats att göra något åt den nu! Annars tror jag att jag hade gått och oroat mig bara av vetskapen att den fanns där!



Vi åkte faktiskt till en skoaffär direkt efter,
där jag köpte mig ett par nya höstskor
och betraktade de här slitna flaggorna i vinden!




Strax intill skoaffären fanns det även en ingång
- men den var bara för hästar, tror jag? :o)




På väg ut från Kristianstad tog jag kort på molnen,
för jag tyckte det var så många olika färger på dem!
Allt från vita, gråa, blåa och nästan svarta!



Exakt EN MINUT efter den förra bilden säger maken:
Men, kolla där och tittar åt samma håll som jag tagit bilden!

Ser ni? Där borta bakom växthusen.
Jag blev lite ivrig med kameran och fick
med mig själv där också i bilbackspegeln!



Maken tyckte det såg ut som en regnbåge,
men med färgerna på "tvären"!





Jag försöker ta flera bilder i farten
på detta ljusfenomen!




Vid regnbågens slut.




Visst var det ganska märkligt?





Men väldigt fint!




Här hittade maken en parkeringsficka,
som vi kunde stanna till vid så jag kunde
veva ner fönstret och ta några bilder till.






Byggnaden på bilden är ett gammalt
sockerbruk som ligger i Karpalund
utanför Kristianstad.




Ok, många bilder blev det,
men här kommer den sista.

Tänk om jag INTE haft lilla
kameran med mig i väskan!!
Men nu hade jag ju det, så ni
fick se detsamma som vi fick!

Trevlig helg på er alla
som besöker mig!

14 kommentarer:

  1. Vilken tur att det inte var något farligt då du var hos doktorn och att det gick att åtgärda direkt... Förstår att du var nervös innan allt var över, och det var modigt gjort att få det överstökat på en gång :)

    Underbara bilder på ljusfenomenet!
    Måste ha varit riktigt häftigt att se i verkligheten :)
    Ha en fin kväll!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Skönt att det "bara" var en cysta och skönt att du fick det fixat på direkten...
    Fantastiskt fint med ljusfenomenet - har aldrig sett något liknande.
    Ha en bra fortsättning på helgen.
    Hälsningar / Anki

    SvaraRadera
  3. Skönt att det är bra med dig så slipper du gå och oroa dig,ljusfenomenet är fantastiskt ,här är det nu också sådana fenomen,just nu är molnen självlysande ,idag åskade det ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Så skönt att du fick cystan fixad på direkten och vips så var det bakom dig! Härligt att det inte var värre!
    Din regnbåge är litet magisk, faktiskt! Jag förstod att det nog var vid regnbågens ände, men jag har aldrig sett något liknande förr! Verkligen häftigt!

    SvaraRadera
  5. Jag har också blivit återkallad och punkterad för några år sen! Det är väldigt vanligt, men innan man får det gjort...uu...men det gjorde inte ont här heller!
    Kul med annorlunda ljusfenomen! Det är nån slags halo kan jag tänka :) Jättetjusigt!

    SvaraRadera
  6. Duktig pia som fixa det direkt.... Ska man gå o orora sig så blir det alltid sju ggr värre än det behöver... Det är ju i de flesta fall inget.. Det var ju också en verkligt fin "belöning" du fick med det fina ljusfenomet Då blev det fina bilder på det
    Ha det fortsaatt gott Ninne

    SvaraRadera
  7. vad skönt att det slutade bra på sjukhuset<3 ja,men visst är det vackert...<3 jag såg något liknande häromveckan faktiskt..men den var mer formad som en boll...men vad vackert det är<3 varm kram

    SvaraRadera
  8. Så himla skönt att det inte var något farligt .. och så bra att du var så modig att du gjorde detta med en gång :)
    Jag hade bröst cancer och går på täta kontroller .. och får också gå tillbaka och göra om det titt som tätt .. och ja .det är jobbigt att få gå hem och vänta på besked .
    Vilka otroliga bilder du har fått !! nåt sånt har jag aldrig fått sett ... det kan påminna lite om norrsken ..men det var kanon fina bilder som du fick på detta :)
    kram/mimmi

    SvaraRadera
  9. Så skönt att dagen slutade bättre än den började. Märkligare färger i horisonten.
    Dina bevingade foton var super. Ha en bra fortsättning på helgen. Kram. Anita

    SvaraRadera
  10. Så bra det ikke var noe farlig, det der er ikke morsomt, det vet jeg for jeg har gjort det samme. Redselen som ligger på lur er vond å overse mens man går og venter, og lettelsen ved å få høre at alt er bra er overveldende. Og lekre bilder fikk du med på kjøpet, ja den dagen endte jo så bra som den kunne. Stor klem fra meg Pia!

    SvaraRadera
  11. Jag 'är frisk förklarat nu .det är bara efter kontroller de gör nu för att kolla att det den inte kommer tillbaka igen :)
    kram

    SvaraRadera
  12. Fin bildeserie. Du hadde mange opplevelser denne dagen, skjønner jeg!

    Her har vi fått regn. Jeg håper det slutter nokså raskt. Har mange uteavtaler denne helga!
    Ønsker deg en fin kveld!

    SvaraRadera
  13. Først: Så bra at du fikk deg undersøkt og så kjempebra at det var godartet! Hurra for deg kjære venn! :)
    Og det andre: For en merkelig, men vakker, regnbue!! Har aldri sett en slik regnbue! Ser nærmest ut som en blanding mellom regnbue og nordlys (Aurora).. Veeeeldig vakkert! Kanskje viste den seg opp bare for deg, for at du hadde en slik glad dag! :))
    Også veldig fine skyer på himmelen, som du har fått godt dokumentert!

    Klem fra meg! :)

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...