Sidor

tisdag 13 september 2011

Luktreseda (NF Flowers 19)

En blomma som jag aldrig hade haft tidigare och som jag därför blev nyfiken på när jag hittade en fröpåse på Ica Maxi. Luktresedan skulle tydligen locka både bin och fjärilar och det är ju positivt. Fröna kom ner rätt sent i en "överraskningskruka", tillsammans med en massa andra frön. Denna krukan blev den tredje "överraskningskrukan" eftersom de två första inte riktigt blev som jag tänkt mig! :o)

Blommorna är ganska små och oansenliga.



På fröpåsen stod det "Gammaldags, välkänd och lättodlad växt.
Oansenliga blommor men doftar underbart under ljumma
sommarkvällar. Lockar till sig bin och fjärilar. Så gärna i
små fläckar på många ställen i trädgården. Fin i buketter
för sin fina dofts skull. Sådd: i maj. Anspråkslös växt som
klarar torka rätt bra bara den får vatten under groningen."



Luktresedan i sol
(Reseda odorata L)





Men alla små blommor har sin charm,
även de här små på resedan.





Om ett tag ska jag kolla om det blivit några
frön i de här gröna kapslarna! :o)
Tillägg kl. 21.15
Hade lite brått när jag la ut mitt inlägg
och glömde att skriva att resedan
blir bara 30 cm hög. Och ett tips om
man sått från fröpåse är att inte så slut
på dem, för det är bra att kunna se hur
fröna ska se ut om man själv ska leta efter
sådana på hösten! :o)

Fler blommor hos NF Flowers

Tack till er som kommenterar!
Och även till er i utmaningen som
skriver kommentarer tillbaks
när ni själva får!

15 kommentarer:

  1. I det lilla bor det vackra ,den ser ju tjusig ut kan tänka mig att den doftar också,snyggt fotat ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Den är riktigt häftig i närbild tycker jag, fin serie av bilder!

    SvaraRadera
  3. For en vakker samling av fargeprakt :)

    SvaraRadera
  4. Superfina bilder på en härlig blomma som jag aldrig sett eller hört talas om!
    En blomma behöver inte alltid vara så storslagen för att vara vacker :)
    Ha de gott!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. den var en ovanlig blomma, har aldrig sett den. ska hålla öga på för till nästa vår

    SvaraRadera
  6. Alltid kul med överraskningar. Svårigheten är när man inte vet vad som kommer upp och i värsta fall tar det för ogräs.Ha de gott. Kram. Anita

    SvaraRadera
  7. "Det går en svag resedadoft från markens unga gräs.." Underbar doft är det...ska försöka så nästa år i en kruka! :)

    SvaraRadera
  8. Flotte bilder! Spennende med slike frø da! Regnvær hos oss, - ønsker sol!
    Ha en fin onsdag!

    SvaraRadera
  9. Vilken fin liten blomma med så många små detaljer! Jag gillar sådana blommor! Och så doftar den också!
    Reseda är en blomma jag aldrig haft, men jag är allt litet nyfiken på den! Det växer en slags förvildad reseda nere i min skogsdunge, där folk slänger trädgårdsavfall. Måste bestämt ha den blomman på bloggen!
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  10. Det trenger jo ikke være stor og flott for at det skal være pent og se på, denne er jo veldig vakker! Hihi så det er derfor du har så mye sommerfugler og bier i hagen din :-) Jeg visste ikke at man kan plante blomster som tiltrekker seg sommerfugler, det er kanskje noe jeg kan tenke på til våren :-)

    SvaraRadera
  11. Lustig liten blomma. Den har jag nog aldrig sett. Hoppas det kom dit många fjärilar och bin!

    SvaraRadera
  12. På näst sista bilden såg man verkligen hur vackra små blommor som är på den :)
    Nu har vi SOL :)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  13. Den ser ju väldigt gullig ut. Är den ettårig så man måste så om, då är det ändå inget för mig. Jag glömmer alltid bort att vattna någon gång och sen är det kört...

    SvaraRadera
  14. "välkänd" vet jag inte. I alla fall kan inte jag påminna mig ha sett den. Men den ser onekligen spännande ut. Och, den gör sig på bild. Inte det sämsta det heller. :)

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...