Sidor

fredag 10 maj 2013

Mycket i maj månad - som vanligt!

Äntligen kom den så, våren! Och med den födelsedagar för hälften av min familj, däribland jag själv som fyllde väldigt ojämnt igår! Vi har en son som fyller år fem dagar innan mig och en son som fyller fem dagar efter mig! För det mesta har vi slagit ihop våra dagar till en, för har man släktingar som har en bit att köra, så är det ganska naturligt att göra så.

Självklart vill man också vara ute nu så mycket man kan, eller hur? Vintern var ju en evighet lång!

I tisdags agerade jag lite guide i min stad, för en nyligen nedflyttad från Östersund. Vi gick runt i det vackra vårvädret och jag berättade lite om min stad för henne. :)

Bland annat hade jag dagen innan hittat en underbar
magnolia mitt i centrala stan
och den visade jag nu.

Kul, för hon hade aldrig sett någon förut!




En del blommor hade öppnat sig längre upp i trädet,
så det fick bli foto underifrån.




Därefter visade jag de fina ugglorna bak stadshuset.
Ugglorna har Sven-Ingvar Johansson sågat ut med
motorsåg ur befintliga sjuka almar på plats!
(Ugglorna har vitnat en del om man jämför
med min bild från 30 augusti 2012!)





På väg ner i stadens hembygdspark
såg vi de här fina kungsängsliljorna!





Sidan om en brant backe ner i parken,
står även här ett konstverk av
Sven-Ingvar Johansson,
en flicka som bär på Pandoras ask.





Närbild på flickan, som även hon är utsågad
ur en sjuk alm i hembygdsparken.






En liten hund har hon vid sina fötter
och minsann har hon "Foppa"-tofflor på sig!
:o)





Snapphanen av Axel Ebbe,
var länge det enda konstverket i parken.
Det uppfördes 1934.




Hittar ännu ett Sven-Ingvar Johansson-verk,
en pojke som sitter högt uppe på en pall
och en uggla som kikar ut under honom.




Från sidan blev det så här vackert med den
spirande grönskan i träden i bakgrunden!






Går förbi en liten ryggåsstuga från 1600-talet.
Taket består av vass.
En av få stugor som inte blivit nedbränd här
i parken av illvilliga pyromaner.




Frihetsgudinnan?
Nej, men ännu ett konstverk av S-I Johansson,
detta ska konstnärens son varit förebild för.





Närbild av sonen med rovfågeln på huvudet.
Syns inte här, men längre upp på stammen
finns en snigel utskuren.




Så kommer vi till flickan som ska föreställa
konstnärens dotter.




Hon har en groda på sin axel och en blomma i sin hand.

Det finns några mindre konstverk här också,
men de fotade jag inte denna gången.

Ja just det, höll på att glömma att nämna att
det är samme Sven-Ingvar Johansson
som gjorde Apan och Kaninen i Osby!
(Tryck på länken så får du se mitt inlägg om dem)


Har inte suttit mycket vid datorn nu,
så det blir inte så många kommentarer
skrivna tyvärr!

Hoppas ni njuter av sol och värme,
för det gör jag, när jag kan! :o)

17 kommentarer:

  1. those carvings are awesome! really nice. love the magnolia tree, too.

    and happy birthday to you and yours!

    SvaraRadera
  2. Sååå fina bilder från Din stad!
    Magnolian har börjat blomma här också, de är så vackra.
    Underbara skulpturer i parken. Den lilla stugan var söt, den gillade jag :)
    Ha de gott i det fina vårvädret! Jag njuter av det också :)
    Många kramar Maria

    Ps: Grattis i efterskott!!!

    SvaraRadera
  3. Härliga konstverk utskurna ur de vackra gamla träden.Gillar dem mycket.Extra mycket för att han också låtit djur vara med på sina konstverk.
    Gillar också dina blombilder.
    Må så gott och ha det skönt därute i Våren.
    Kramkram

    SvaraRadera
  4. Superflotte bilder! For noen fantastiske kunstverk, veldig interessant å se. Han er meget dyktig kunstneren som har laget dem.
    Nydelige magnoliaer også :)

    Ønsker deg en riktig god helg, Pia!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina konstverk. Våren har kommit framåt hos er med ser jag. VI har inget internet just nu så jag kan inte lägga in bilder osv från min jobbdator jag skriver på nu, ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Magnolian min favoritblomma som inte kan växa här ,så många fina skulpturer ,kram o trevlig helg Nett

    SvaraRadera
  7. Så kul att få följa med dig runt bland de vackra konstverken! Magnolior har vi en hel del här i Karlstad också, de har nyss börjat blomma. Och allt annat också, den senaste veckan har det gått fort med grönskan. Och jag har sett massor med nya fåglar, svalor och tornseglare! Fast en svala gör ingen sommar sägs det ju... ;)

    SvaraRadera
  8. Hej Pia !
    Tack för den fina guidningen....och tänk vad fint man kan göra av sjuka träd istället för att bara såg ned dem! Stiligt gjort av de styrande !..och konstnären såklart... och du som visade dem !

    SvaraRadera
  9. Beautiful images of beautiful artwork, Pia.
    The magnolia flowers I find very beautiful.
    I wish you a very nice weekend.
    Best wishes, Irma

    SvaraRadera
  10. Fina bilder i de ljuvligaste rosa och lila färger, en färg som jag inte sett i vår palett här uppe ännu. En fröjd för mina ögon. Intressant också att få ta del av konstnärens skaparlust och kreativitet genom ditt reportage i text och bild.
    Kram
    M

    SvaraRadera
  11. Flotte bilder! Savner fuglebildene dine!
    Liker bildene av det vi i Norge kaller for Rutelilje – Fritillaria meleagris!
    Ha en fin lørdag!

    SvaraRadera
  12. Fantastiske motiver og flotte bilder med fin tekst.

    Ottar

    SvaraRadera
  13. Hei !
    Praktfulle blomsteråpninger Pia, når er det vår !

    SvaraRadera
  14. What a beautiful place it is where you live and you are a great tour guide. The carvings are marvelous. And the magnolia is just beautiful. Spring is wonderful!

    SvaraRadera
  15. FOR noen herlige bilder av utskjæringene i tre!! og av en gammel syk asp! DET likte jeg! =) dessuten veldig sjarmerende med det lille huset fra 1600-tallet. tenk om vi hadde satt pris på slike små hus i dag, men nei - stort skal det være, og det ser ut til at det aldri blir nok (stort nok) heller..!

    Og noen utrolig vakre blomster, deilige våren! :)

    Vårklem fra meg! :)

    SvaraRadera
  16. Beautiful photos, fantastic place:) Greetings

    SvaraRadera
  17. Vakre bilder, våren som springer ut! klem fra Kjersti

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...