Sidor

söndag 5 augusti 2012

Nalle-repris

Nu tar jag mig friheten att köra en repris
- från mitt inlägg den 31 juli -
och som jag inte tror att så många
hade tid att titta på i sin helhet!?
(Det blev lite för långt nämligen!)

Men den "lilla" godingen
tål att tittas på! :o)



Förresten, ska bara tala om att "min" rovfågel,
är en klassisk Börringevråk.
Jag frågade SOF (Sveriges Ornitologiska Förening)
och fick svar i deras forum. Så nu vet vi.

Reprisen
"Hemvägen från Ikea i Älmhult, Småland,
tog vi om en ort som heter Broby,
där hade jag läst i vår lokaltidning att det skulle
finnas något alldeles speciellt just nu!

Och jag tror att jag "blev lite kär"! :o)
För här framför kyrkan i Broby,
i Helge å,

låg en alldeles förtjusande...




...stor, brun nallebjörn! :o)







Här mittemellan gamla stenbron,
som är avstängd för biltrafik...







...och nya bron,
låg han och flöt i Helge å!








En gul näckros såg jag när jag tittade ner från den gamla bron...







...och röda stugor tågade vi förbi.







Ingen dålig plats att sitta på en solig dag!







Åter till nallen!
Den gjordes med hjälp av motorsåg
av Brobyprästen Anders O Johansson och
Håkan Abrahamsson
(kommunens produktionsenhet).



Nallen är gjord i frigolit som sen målats.



Under sig har han en gulmålad bryggstomme som ska
föreställa en luftmadrass.







Han var så himla söt!
Vi gick runt så jag fick fotat den ur alla möjliga vinklar! :o)






Man hade också satt solcellslampor i ögonen
så att han skulle kunna lysa i ån om nätterna! :o)



Kul initiativ detta tycker jag!

Märkligt för den gjordes redan år 2006
då den fanns här i Helge å,
men sedan dess har den bara legat
i kommunens förråd och samlat damm.





Vilken tur att de äntligen plockat fram den gamla nallen igen!
Så vi också fick se den!







Tillbaks där vi började...







...där ett gäng ankor rusade fram till en dansk familj,
som jag misstänker hade matat dem redan tidigare.
(Ankorna sprang inte fram till mig och maken)





Väntar snällt







Man ska ju inte bada efter maten,
men det brydde den här ankan inte sig om!
Äntligen en bra bild på en anka,
jag brukar nämligen nästan aldrig få det!





En sista blick på sötnosen i Helge å i Broby:
För ni håller väl med mig,
att den var söt?"
Slut på repris


Igår (lördag) hade vi en underbar dag och hann med en hel del
i vårt vackra Skåne - och solen den lyste!
Jag slog också mitt "personliga rekord" i antalet tagna foton,
så cirka 1000 bilder har jag nu att gå igenom. :)

Men vad säger ni om att ha hunnit att bestiga
de underbara Brösarps backarna,
gått uppför ännu fler backar för att titta på tandemflyg vid havet,
och ännu mera backar i Kåseberga för att titta på de berömda
Ales stenar, samt slutligen ta en liten snabbrunda upp på
Brösarps backar EN GÅNG TILL på en dag!!!
:) :) :)


TACK till er som skriver kommentarer,
det är alltid lika trevligt att läsa!

17 kommentarer:

  1. Så fin nallis du hittade där! <3

    SvaraRadera
  2. Bra att du kollade upp vråken ändå...man kan ju aldrig veta. Vilken grej att göra nallen. Fina bilder från er färd där....

    SvaraRadera
  3. Har kommentert bildene dine forrige gang. Men, du tar opp et interessant spørsmål: Lengden på innleggene. Selv har jeg nå lagt meg på max 4 bilder. Som regel er det ett eller event to. Da fokuserer en mer på det enkelte bilde, synes jeg og det er lettere med konkrete kommentarer. I tillegg kommer tida det tar å laste ned en blogg med maaange bilder...

    Til ordet "lagom" som du spurte om. På norsk blir det vel "passe" - "medium" - "moderat" som er de ord som kan brukes som oversettelse.

    SvaraRadera
  4. Flott du fant ut av rovfuglen. Den er ukjent for meg!

    SvaraRadera
  5. Hvis det er en "Buteo buteo" så er det på norsk en "Musvåk". Tror din variant må være spesiell for svenske biotoper..
    Det ble mange kommentarer men å dele dem opp ser det ikke ut som såå mye da...(smiLER) Ønsker deg en flott ukestart, Pia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en sån är det! Nu har jag läst på lite mer, den kallas Börringevråk efter sjön där den först påträffades, Börringesjön i södra Sverige (Skåne). Sedan har den spritt sig uppåt i Sverige. Om den finns i Norge, vet jag inte. Den kan övervintra i Skåne.

      Ha en bra vecka du med Hans! /Pia

      Radera
  6. Den där nallen är såååå söt där den ligger och flyter på ån.
    Vad kul att du fått veta vad det var för fågel du fotat.
    Börringevråk är väl rätt sällsynt, eller är jag ute och cyklar?
    Ha en riktigt bra dag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den! :)
      Nej, det verkar som den är ganska vanlig här nere i Skåne och de kan se väldigt olika ut med den vita färgen lite hursomhelst.
      Detsamma till dig! Kram

      Radera
  7. Haha, vilken kul idé! Jag gillar såna där utsmyckningar av diverse slag. Glador såg jag många på färden genom Tyskland! De är väl rätt vanliga neråt landet också, men här uppe finns de inte så ofta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gillar jag också!

      Jo, glador är vanliga här nere, mest den röda tror jag. Jag ser dem nästan dagligen sväva högt över vårt hus. Men det är detsamma med dem som med Börringevråkarna, att de börjar sprida sig allt längre upp i landet. /Pia

      Radera
  8. Han är verkligen helt underbar den där björnen... väldigt söt :)
    Härliga bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Visst er den søt, nallen :-) Em merkelig ting å lage og legge i en elv, men stilig tiltak. Og at den lyser om natten er jo skikkelig stilig.

    SvaraRadera
  10. Kjære Pia, ja, her var det mye forskjellig. Nallebjørnen var veldig søt, og du har tatt masse flotte bilder av den fra ulike vinkler. Ser at det har blitt ny bro. Må bli veldig fine bilder i vakkert lys når nallen ikke er der lenger også)) Og så nydelig vannlilje. Og at du har fått navnet på fisken, så kult! Og den mette Kalle anka var også der. Nydelig bilde av kirken. Vakre bilder alle sammen! Klem fra Kjersti

    SvaraRadera
  11. Hei Pia! :) Jeg skjønner godt du ble forelsekt i DEN søtnosen, for han var skikkelig stilig og vakker! :) Han må elske vann som ligger der og flyter! Og det minner meg på at dette er første sommeren jeg ikke har badet i sjøen! :O
    Vil den *bamsen* ligge der på vinteren også?

    Mange flotte bilder her hos deg! :)

    Etter en pause så er jeg nå tilbake, så lenge det varer :) Sommeren har uteblitt værmessig, men den har vært innholdsrik likevel.. håper også du har hatt en fin sommer, den er ikke RIKTIG over ennå.. :)

    Klem til deg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Svarar på din fråga om nallen ska ligga kvar på vintern också, nej det tror jag absolut inte! Den plockas säkert in i den kommunens förråd igen och kanske glöms den bort igen i sex år.
      Tack för beröm! Kram Pia

      Radera
  12. det är ju såå vackert vid brösarps backar..det är något speciellt<3 ser fram emot att förhoppningsvis få se dem även på bild här inne..även fast jag såg dom live för några veckor sedan <3 dem tål VERKLIGEN att ses på igen<3
    kramar

    SvaraRadera
  13. Hej Pia.
    Flotte billeder du tager - har læst at du er amatørfotograf.
    Jeg har kigget lidt rundt på din blog, og har tilføjet mig som følger.
    Ønsker dig en god aften:)
    Hanne Bente / hbt.finus.dk

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...