Sidor

tisdag 31 januari 2012

Sista januaridagen (Dämmet del 1)

Och kallt var det imorse, -7 grader. Ja, det är kallt för skåningar det! *hi hi* Vi lär få del av rysskylan till helgen också, hörde jag på radion, och kanske en hel del snö här i norra Skåne också torsdag-fredag!

Lördag för två veckor sedan, fick vi för oss att vi skulle köra en sväng ner till dämmet i Almaån, där ån rinner ut i Finjasjön. Kanske gå ut till fågeltornet och se hur det såg ut där på vintern. Jag är ingen vintermänniska, MEN med kamerans hjälp så kan man ju hitta fina saker även på vintern.



Den här bilden är från 2 september 2011 och
den tog jag med bara för att visa att det var på denna
stigen vi tänkte gå ut till fågeltornet.
Grönt och grant 2:e september 2011
(men många döda träd t v om stigen)




Stigen heter lämpligt nog "Slingra dig"
och det är 400 meter ut till fågeltornet,
som ni ser av skylten. :)




Den här lördagen hade vi fortfarande snöfritt i Skåne,
men solen lyste, så vi for iväg framåt eftermiddagen.



Och detta var vad vi såg när vi kom fram!
En vacker solnedgång, men var är stigen?

Jag står precis där vi parkerat bilen och i
bakgrunden ser du hur det lyser på den
helt översvämmade gångstigen!
Almaån rinner ut precis till höger om stigen
och i bakgrunden syns Finjasjön, som hade
stigit ganska mycket.



Här står vi på militärens gamla pansarbro
över Almaån, i bakgrunden syns Finjasjön.






Från bron över Almaån,
där den flyter ut i Finjasjön.





På bron mitt över Almaån.
Och nu förstår jag varför det fanns så många döda
träd här i somras! De har ju så klart drunknat tidigare år!






Från bron zoomar jag in, 400 m bort,
det svarta fågeltornet vi hade tänkt besöka! :)






Almaån åt andra hållet.
Det vita i kanterna långt bort,

är
betongfästena till dämmet.

Lite lustigt att just precis när vi var här
kom det folk som tog vattenprover
åt kommunen. Eftersom jag är lite nyfiken,
så frågade jag om det var vanligt att vattnet
stod så här högt, även om jag vet att Finjasjön
svämmat över sina bräddar ett antal gånger.
De kom fram till att förra året när snön smälte
så stod nog till och med vattnet ännu högre!




Så här ser det ut på sommaren (19/7-11)
när dämmet i Almaån är på plats.





Vattenståndet vid 0 på hösten
när dämmet plockats bort.
(2/9-11)





Den 14 januari 2011
såg det ut så här!
Vattenståndet ca 80 cm över det normala!

Som vanligt har jag alldeles för många
bilder, så det får bli fler en annan dag!

Den som vill ser mer bilder härifrån
kan klicka på etiketten dämme
i högerkanten.
(Testade att översätta bloggen på engelska
och då finns inte det ordet med, så tryck HÄR
istället, så kanske det funkar!?)

Tack för era fina kommentarer
på mitt förra inlägg!


11 kommentarer:

  1. Beautiful sunny series! A lot of water. Great reflections too. Here in the Netherlands is also freezing cold.
    Warm greetings, Mirthe

    SvaraRadera
  2. Flotte solnedgangsbilder! Og så rart å se forskjellen på sommer og vinter, jammen var det mye vann der.

    SvaraRadera
  3. Å, nu längtar jag ner till vattnet (Vänern) igen...men jag väntar ett tag, till det är lite mer vårigt. Tror inte det blivit nåt till is på sjön i år faktiskt...

    SvaraRadera
  4. Så flink du er Pia, 3 måneder det er jammen lang tid! Gleder meg til jeg kommer dit, da føles det kanskje litt sikrere på at jeg klarer det :-) Grunnen til at det kom i bloggen er fordi det forplikter litt - jo flere som vet om det, jo større nederlag hvis jeg ikke klarer det :-) Og ja, sjokolade må bort samtidig, eller øker vekten min alt for mye :-)

    SvaraRadera
  5. Nice serie photo's Pia...... great colors and lovely reflections,
    thanks for this !

    greetings and a nice evening, Joop

    SvaraRadera
  6. For et vakkert sted, det var så fint der ved vannet!
    Bildene var flotte, og morsomt å se forskjellen fra sommer til vinter :)

    SvaraRadera
  7. Härlig solnedgång du bjuder på! Ja, alla bilder är fina förstås :)
    Men oj så mycket vatten det är i ån - verkligen stor skillnad mellan sommaren och nu - kul att du delar med dig av dina upplevelser!
    Väntar på "snökanonen" och" rysskylan" som lär vara på väg... jaja, vi får väl se - de har haft fel förr :)
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Kjempefine bilder, og du har masse gull i bildene dine. Og så flotte speilinger, nydelig. Artig å se vannstanden:)) Det var litt av en forskjell. Det er forresten 7 kuldegrader her også nå:) Takk for tips, jeg har fjernet at populære innlegg kommer to ganger, jeg skal finne google translate.) stor klem fra Kjersti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjære Pia, nå har jeg lagt inn google translate nederst på siden min. Jeg prøvde å få den høyere opp, men da sto det at "gadget var ødelagt", hvilket jeg ikke skjønner noe av, men når du har tid, vil du sjekke om den funker? klem:) kram:)

      Radera
  9. Pene bilder! Flott lys og stilige farger!
    Ha en fin onsdag!

    SvaraRadera
  10. Är nu tillbaka efter min lilla paus från bloggande och fotande...

    Tänk vad vatten kan ställa till med...
    Superfina bilder!
    Ha en riktigt bra dag!
    Kram Maria

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...