Sidor

måndag 30 maj 2011

Var tar lediga dagar vägen?

Det kan man verkligen undra! :o) Redan måndag och jag har inte skrivit här sedan i onsdags förra veckan! Längsta uppehållet hittills för mig! :o) Passar dessutom på att tacka för alla härliga kommentarer jag fått på mitt senaste NF Macro-bidrag! Så roligt att läsa vad ni tyckte om mina "gubbar"!

Igår firade vi ju Mors Dag här i Sverige. Vi har inte uppfostrat våra barn till att denna dagen (eller Fars Dag) är ett "måste", för egentligen tycker vi det är en köpmännens dag! Men likväl känner man av trycket när det gäller den äldre generationen, så vi besökte min lilla mamma med en blomma igår eftermiddag och blev bjudna på kaffe, kakor och tårta.


Framemot kväll skulle vi sedan ta oss ut på det riktiga "landet".
Färden gick delvis på grusvägar,
genom bokskogar
med mossiga gamla gärdsgårdar.


Vår destination var Brönnestads kyrka,
som ligger ca 1 mil från Hässleholm.
Där skulle yngste sonen och hans klasskompisar
som har tillvalet sång på estetiska programmet,
hålla en konsert för oss i försommarkvällen.

Kyrkan var vackert smyckad med liljekonvaljer.
(Morsdagsblomman framför alla!)



Brönnestads kyrka är en gammal landsortskyrka,
där de äldsta delarna är från 1100-talet!
Ganska nyligen har man också restaurerat
och fått fram mycket gamla kalkmålningar i taket.




Jag tog några bilder på målningarna.
Den här kallas för "Barnamordet"!
Det visste jag absolut inte innan,
utan jag sökte på nätet på
Brönnestads kyrka
och fick fram lite info om detta.




Vad var detta för konstiga gubbar?




Fick fram från internet att de var en sorts masker,
som kallades för grotesker.
Vad de hade för funktion är lite oklart,
men de målades ofta så här
i nedankanten av kyrkvalven.
De små hålen ovanför gubbarna
är avrinningshål från kyrkans vind.
När snö som yrt in smälte så kunde
vattnet rinna genom de där hålen.
Hade man då målat groteskerna så hålet
bildade munnen, då dreglade gubbarna!
Vad nu det skulle vara bra för?? :o)

*Fniss* tänk vad man lär sig
mycket av att söka på nätet!

Resten av tiden i kyrkan ägnade jag mig åt
att filma, mest sången förstås, för jag såg
inte så mycket långt bak i kyrkan! *hi hi*

När slutsången, ABBA:s
"Thank you for the music",
skulle framföras, sa min kamera
"Minneskortet är fullt!!"
Jaha, så var det med det!
Det har aldrig hänt mig innan,
men så har jag inte filmat så
mycket med min kamera heller!



Här lyser solen och det är varmt ute
efter mer än en vecka med "skitväder"!


Ha en fin måndag alla!

6 kommentarer:

  1. Ja det kan en lure på, tiden går så alt for fort.

    Så stemningsfullt og vakkert det første bildet, og utrolig flotte detaljbilder fra kirka!! Flink er du,.og flink til å skrive også..:))

    Ha en fin og kreativ uke :)

    SvaraRadera
  2. Fin betraktelse Pia - vackra bilder ackompanjerade !!

    SvaraRadera
  3. Ja, tida går kjempefort når en har det trivelig!

    Flotte reportasjebilder! Spennende å se!
    Ønsker deg en fortsatt flott kveld!

    SvaraRadera
  4. Det var stämningsfulla bilder :) den första den var riktig trolsk tycker jag :) Imorgon skall vi få 22 grader ..men ..men regn och åska har de lovat också
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  5. Så vakkert det er i kirken, og jeg kan tenke meg det var flott stemning med konsert der inne! Ja det er mye man lærer på internett, jeg har lært masse om byen jeg bor i fordi jeg har tatt bilder og søkt etter mer info :-) Vi har også oversett kjøpepress på mors og fars dag, men et lite besøk med kake og kaffe er alltid koselig. Her regner vi snart bort, men til helgen er det lovet 20 grader og knallsol - jeg gleder meg!!

    SvaraRadera
  6. Flotte stemningsfulle bilder. Du fikk så fint lys i dem synes jeg. Ha en god uke til deg.

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...