Sidor

tisdag 24 maj 2011

NF Flowers #3 (Vilda blommor)

En liten bukett med vilda blommor blir det från mig idag, som ett bidrag till NF Flowers.

Midsommarblommorna håller på
att växa till sig! Lupin är det, om
nu någon inte visste det.



Vad den här lilla blåa blomman heter
har jag ingen aning om. Har du?

Uppdaterat!
Det lönar sig att fråga när man har kunniga besökare!
NF gav mig svaret att det är en Teveronica.
Tack för det! :o)



Här kommer den en gång till
för säkerhets skull! :o)




Lilla tusenskönan,
eller pyttan som vi säger,
är ju helt bedårande söt!
(Kunde säkert tagit en bättre bild,
utan den överexponerade blomman t v,
men var vid det här laget trött efter
att ha fotat fåglar i ett par timmar!)




Långt ifrån söta är däremot tistlar!
Jag ryser av alla dessa hemska taggar.

Dessa sorterna fann vi vid
Magle våtmarker
i lördags.

Fler blombilder hos NF Flowers.


Säger tack till er
som kommenterar!
:o)

17 kommentarer:

  1. Har Lupinerna redan börjat komma? Här syns inget till än. Rena rama blomstertid här hos dig, underbart och vackert fotat.

    SvaraRadera
  2. Härliga vårblommor! Lupinerna har börjat blomma hos mig med här i Mälardalen.
    Tistelblommorna är verkligen vackra fast visst är de vassa!

    SvaraRadera
  3. Har faktiskt ingen aning om vad den blå blomman är för sort, men söt är den. Fina bilder allihop.

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder på fina blommor! Vad den lilla blå heter har jag ingen aning om, men jag ser sådana här lite överallt i gräsmattorna. Söt är den i alla fall :) Tistlar är vackra bara man slipper komma i närkontakt med dom :)
    Jag får nog ta mig en tur ner till sjön och spana in mina ställen där de fins både tistlar och lupiner i överflöd :)

    Nu ska jag kika vidare här :)
    Ha de gott!
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  5. Flotte bilder!
    Lupinene har en i Norge en kampanje mot. Mange har spredd seg til villmarka og tatt over der. Nå blir de fjernet!
    i går slet jeg med å legge inn kommentarer på blogspot-bloggene. Håper det går greit i dag!

    Ha en fin onsdag!!

    SvaraRadera
  6. din lilla okända är väl Teveronica. En av de första som kommer. Som jag alltid håller utkik efter. :)

    SvaraRadera
  7. Ja, just det! :) Lustigt för jag såg själv namnet veronica framför mig när jag såg den, men att det skulle vara te- framför hade jag glömt!
    Tack för hjälpen! :)
    /Pia

    SvaraRadera
  8. Så mange søte blomster i macro; der Lupinen strekker seg på tå mot himmelen blå!
    Gleder meg til lupin og de blå veronica blomstrer her hjemme!
    Jorunns Fotoglede!

    SvaraRadera
  9. Kanon snygga bilder :) men den första .. den blir min favorit :)
    Jag har haft lite att stå i så jag har inte hunnit med att gå hela min bloggrunda :)
    Har NF Macro börjat på tisdagen nu ? jag läggar in mitt bidrag på torsdagen som jag brukar göra :)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  10. Fantastiske bilder, falt helt for det første
    bildet av Lupinen!
    Ha en fin onsdag.

    SvaraRadera
  11. Ja nu sprider sig snart Lupinerna efter vägkanterna och i våra trädgårdar. Jag gillar denna fina färgfulla blomma som skänker sådan rikedom och skönhet runt omkrig sig.
    önskar dig en trevlig fortsättning på veckan
    gör Kristina

    SvaraRadera
  12. Vackra blommor du bjuder på, lupinbilden - så härlig!!

    SvaraRadera
  13. Her er jeg tilbake igjen, men blir man ikke kvitt så lett :-) Har byttet nettleser, og da går alt så mye bedre :-)
    Nydelige blomsterbilder du har tatt!Det øverste lupinbilder er virkelig vakkert, det er skikkelig sommerbilde. Og lilla tusenskôna, hmmm, har vi det her i Norge tro... Kan ikke si jeg har sett denne før... Men så er jo ikke jeg veldig flink med blomster da :-) Vakker er den iallefall!

    SvaraRadera
  14. Jag tror den lilla blomman heter Teveronika.
    Många fina bilder. Den första tycker jag är lite extra. Ha dé!

    SvaraRadera
  15. Tredje gången gillt hoppas jag få in en kommentar hos dig.
    Det är inte så dumt med de vilda blommorna. Lupinerna är så vackra i vägkanten. Yistlarna var söta men inte röra. Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  16. Vill du ha ett namn till på veronikan, Farmors glasögon, kommer från Söderhamn

    SvaraRadera
  17. Hej !
    Hade tänkt skriva vad den heter, men var för sent ute Anki var före.
    Svårt först i att se det, för den var så stor.Önskade att jag kunde zooma med min mobil, det ska gå, har en annan kamera jag fått av en FB+bloggvän Eva Linnea.Häxor&Änglar, hon tyckte väl synd om mig att jag ingen riktig kamera hade.

    Men den var för tung att ha med ut, så den fotar jag mina barnbarn med inomhus.

    hej från Mi

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...