Sidor

tisdag 1 mars 2011

Inga genvägar men vårtecken finns!

Jag vet att många längtar efter våren, men vintern låter oss inte...

...ta några genvägar!
Fast här har nog någon försökt!




Vi kan ju alltid hoppas att vintern
har parkerat sig här för sista gången
denna omgången!?
Har ni tänkt på att det faktiskt blir
vinter en gång till detta året! :(
Hemska tanke!



Jag spanar uppåt och visst sjutton
har kastanjeknopparna svällt!
Färgen både på de yttersta grenarna
och knopparna är en annan nu! :o)



Hemma i trädgården syns knoppar på de första
krokusarna inne vid väggen!
Men det ser inte klokt ut i rabatten!
Dels för att jag inte vårstädat där än,
men också för att vi får varje dag eller natt
besök av en
SANITÄR OLÄGENHET!

Just precis här vid krokusarna har någons katt
behagat gräva ner en rejäl laddning
och eftersom katter är så "renliga" djur
så sprätter de ihop en hög över skiten också!

 På min bild ser man
en knopp som är avbruten,
 en krokus står på sniskan och en
annan lök låg ovanpå jorden! Grrrrr!

Så nu får jag väl alla kattälskare på mig!
Men tyvärr så tycker jag detta är så äckligt,
så det finns inte ord för det!

Man tar ju aldrig katterna på bar gärning,
nehej då, de sköter sitt när ingen ser,
gärna så nära inpå huset som möjligt!

Tror vi har testat allt som man kan göra
för att slippa detta eländet, men det
blir nästan bara värre och värre!
Och tro inte att vintern har stoppat den
(eller de) nej då, det går att gräva ner
och gömma i snö också!

Jisses, nu eldade jag upp mig här!
Men jag avskyr att behöva ta hand
om andra älsklingars skit!
Och givetvis vet jag INTE vems katt det är!
Och snälla säg inte att det är kattens naturliga beteende,
för då säger jag att då är det inte naturligt att ha katt
när man bor i villaområden!

Nu vill jag gärna höra om du, som läser,
har katt eller kanske har fått bukt med sådana
här kattproblem?

11 kommentarer:

  1. Hei,
    herlig å få se bilder av krokusen, men synd du har katt(er) som roter det til.
    Jeg fikk et tips for noen år siden, og det var å skjære opp hvitløk å ha i beddet. Det virket tydeligvis, da det ikke kom flere katter i mitt blomsterbedd etter det.
    Lykke til, regner med du får flere råd etterhvert her:)
    Berit.

    SvaraRadera
  2. Hej Pia!
    Tack för hjälpen med artbestämningen på min lilla pippi på min 365-blogg. Det är en grönfink som jag fotat. Tittade på de andra bilderna jag tog på den också och jämförde med fågelboken och dina bilder :)

    Vintern får vi allt stå ut med ett tag till är jag rädd för, och det finns inget att göra åt det. Man får gilla läget :)

    Blir lite avis på dig som har våren mer gången där nere hos dig än vad jag har här. Men snart kommer den hit också. Nu har ju jag ingen egen trädgård att fota i, men det finns flera ställen i stan där det växer både krokus och andra fina vårblommor som jag kan fotografera. Ibland brukar jag till och med fråga om jag får komma in i folks trädgårdar och fota, och hittills har det inte varit några problem :)

    Ha en riktigt fin kväll!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Joda, våren er helt klart på vei hos deg, - ikke like tydelig her hos meg da!
    Fine bildeeksempler!
    Ønsker deg en rolig kveld!

    SvaraRadera
  4. Oj ,vilka vårbilder då jag tänker på att det är en meter snö på mina ,kram ,Nette

    SvaraRadera
  5. Nog har du härliga vår tecken :)
    och härliga bilder visar du det med också :)
    Detta med katter .. ja du .. här är man vansinnig på att folk låter dom gå för vind och våg .. även då när det var 20 minus ute.... och så har man fullt upp med att försöka hålla dom borta från mina fåglar här också
    nu får man se om solen behagar dyka upp imorgon :)
    för idag hade den gömd sig väldigt väl igen :)
    kram :D

    SvaraRadera
  6. Godafton :)
    jag har kollat runt lite och vad jag kan se så heter det träd med de röda blommor som jag hade fotat Rönnsumaksträdet är namnet på det :)
    hm nu har jag försökt att skicka iväg denna kommentar 3 gångar ..men din ordverifering tycker jag skriver fel ord .. tydligen .. jag försöker nu för 4 gången..

    SvaraRadera
  7. Oj, ikke minn meg på at det kommer en vinter til i år, vi sliter ennå med masse snø :-) Herlig å se vårtegnene hos deg, da blir jeg sikker på at våren kommer hit om en måned eller så også. Kattegreier og blomsterbed, ja det sliter jeg også med - naboens katter... Men noe godt råd har jeg ikke.

    SvaraRadera
  8. Morning! Det där med katter är ju tyvärr ett problem för många...vi bidrar säkert med dom vi också, för vi har katt....hon gör säkert sina behov hos andra och vi får besök med lämningar efter grannars katter...fast när det är kallt ute går vår Fia inte ut...Dom få av våra grannar som inte har katt vet att dom får/ska sjasa bort våran om hon besöker dom...om dom hinner på henne vill säga...
    Nu till nåt trevligare...underbara foton hos dig! Dina isskulpturer är rent sagolika! Jag har letat öppet vatten men här finns inget än...
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  9. Hvitløk, jøss, ja det er vel det eneste jeg ikke har prøvet. Takk for at du deler tipset med meg, dette skal jeg prøve bare snøen forsvinner :-) Vel, jeg ser vel kanskje om det virker hos deg, før vi er kvitt all snøen :-) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  10. Mange fine bilder! Løsningen med kattepiss er kanskje at eierne til attene kunne ha kastrert/sterilisert sine katter..

    Morsomme bilder du har under her! :)

    Klem! :)

    SvaraRadera
  11. Andras kattj***r och mina små älsklingar! ;-)
    Fast våra är innekatter så det bekymret att andra blir sura på oss behöver vi inte ha men jag blir vansinnigt arg (läs förb****d) när det kommer strykarkatter härutanför och sitter i buskarna och väntar in fåglar....då öppnar jag dörren och sprutar vatten på den/dem...

    Steffe

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...