Sidor

onsdag 4 maj 2011

Nöt med anor (NF Macro 34)

Mitt bidrag till veckans macro blir på något som jag fann vid Hovdala slott den 10 april i år, innan det hade börjat grönska på allvar här i Skåne.

På gräsmattan vid en stor buske såg jag fullt av bruna frökapslar, som såg både fina och roliga ut. De hade legat där på marken under all snön hela denna långa kalla vinter.


Här har ett grönt blad börjat växa
igenom en frökapsel.


Frökapslarna kommer från en buske som tillhör
en av våra äldsta införda buskarter i Sverige.
Den kallas för Pimpernöt och är rätt sällsynt idag.
Just den här busken tror man är planterad här i mitten av 1700-talet!
Till och med blomsterkungen Linné lär ha omtalat pimpernöten
på sin skånska resa år 1749! Denna infon hittade jag här.
Man riktigt känner historiens vingslag!


Visst är naturen fantastisk!
Där i frökapseln ligger nötterna väl bevarade!




Jag håller upp den och låter solens
strålar lysa genom det fina gallerverket!




Nu tog jag ju ingen bild direkt på pimpernötsbusken,
men tittar du bakom äpplegrenen med sin krycka,
så ser du busken i bakgrunden.
Huset man ser gaveln på är orangeriet
vid Hovdala slott.

Fler macrobilder hittar du hos NF Macro.


Så vill jag som vanligt säga
TACK
till er som kommenterar!

22 kommentarer:

  1. Fantastisk!
    Et kunstverk i macro!

    mvh Jorunns Fotoglede

    SvaraRadera
  2. Gosj, SÅ vakkert! For et funn, et utrolig nydelig mønster! Jeg må visst lære å ha øynene mer med meg i verden, jeg finner aldri noe sånt :-)

    SvaraRadera
  3. Aldrig sett och underbara bilder. Känns som om de inte är från den här världen. Nu har man dessutom lärt sig något nytt och busken ska jag lägga på minnet. Vill-ha-begäret kommer upp ;)

    SvaraRadera
  4. Så vackra de blev i närbild :)

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder och annorlunda intressant buske!

    SvaraRadera
  6. Helt fantastiska foton. Får en känsla av att de liknar våra lungor.Ha de gott. kram. Anita

    SvaraRadera
  7. det var ett riktigt konstverk du hittade där. Första bilden är som en dekoration. Tog du hem dom? Det hade nog jag gjort. Jag gillar sådant där.

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder! Vilken läcker frökapsel :)

    SvaraRadera
  9. Så vakkert! Sånne trær har vi ikke her oppe i fjellbygda hvor jeg bor.

    Har ikke hatt tid til å blogge så mye den siste tiden, så jeg benytter anledningen til å takke for alle dine koselige kommentarer:))))

    SvaraRadera
  10. Åhh vilka härliga, fina och vackra macrobilder du tagit! Jag visste inte ens att det fanns en nöt med detta namn. Nu har jag fått lära mig något nytt idag, det tackar jag för :)
    Ha en riktigt bra dag!
    Kram Maria

    Ps: Nu ska jag kolla om det finns fler fina bilder att kommentera, och det tror jag för det var ett tag sen jag var här...

    SvaraRadera
  11. Hej och tack för alla de fina kommentarerna! :)
    Kul när man kan visa upp något ovanligt!

    Jag har ännu inte hunnit titta på några NF-bidrag idag, eftersom jag nyss kommit hem efter att ha lämnat maken på grannstadens sjukhus, där det skulle göras en dagoperation.

    Givetvis kommer jag och besöker era bloggar också, för jag tycker det är trevligt att man får en kommentar tillbaks, när man själv har skrivit hos andra!!
    Uppriktigt sagt så har jag ofta undrat varför vissa är med egentligen, när de aldrig skriver kommentarer hos någon??
    Kram Pia

    SvaraRadera
  12. ojoj .. vilka bilder .. sånt har jag inte sett och så häftigt det såg ut när du lyfta upp dom och fotade i motsols:)
    Det var kanon bra bilder och du kan hitta allt .. och det är bra - för då kan vi andra som inte har ögonen med oss få se sånt också genom dina bilder :)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  13. Hej igen :) glömde att tala om ... om det blir erroe när man skriver kan det ibland räcka att man klickar på uppdaterar..

    SvaraRadera
  14. Höjdarbilder jag har aldrig sett Tack för att du delar med dig och tack för titten hos mig.

    SvaraRadera
  15. Takk for kommentaren din :-) Jeg liker det første bildet best jeg også, skal jeg være ærlig. Tror det er fordi det er så detaljert. Klem fra meg :-)

    SvaraRadera
  16. Fantastiska bilder och otroliga mönster på dessa frökapslar. Andra bilden ser precis ut som lungorna hos en människa. Naturen är det vackraste konstverket!

    SvaraRadera
  17. Oh this is so cool..it looks like gold art!! I enjoyed the little background history, and I certainly agree with you- nature is amazing!!
    (lol) notice how many times I came on your live feed..my laptop was so slow and I couldn't get the translator to work so, I had to finally restart it. I'm glad I didn't miss this..have a wonderful weekend-

    SvaraRadera
  18. Morning! Den nöten är en ny bekantsskap för mig! Häftiga bilder! Spännande också!
    Dina frostbilder lika fina dom även om man hellre ser såna i oktober, fniss!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  19. Hej Pia!
    Tack för denna biologiska lektion bland historiens vingslag. Vad spännande...och ytterst bra gjort att upptäcka dessa "saker" och dessutom ta reda på informationen bakom. De flesta hade nog bara "springit förbi" är jag rädd... Bra bilder fick du med dig också !
    Ha en fin dag/helg!

    SvaraRadera
  20. Flott bildeserie. Du viser akkurat hvordan undre skjer i naturen...Her har nok skrukketroll boltret seg og funnet føde!
    Kjempeflott innlegg, - Pia!

    SvaraRadera
  21. Du verden!! Det er første gang jeg ser noe sånt!! :O
    :)

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...