Sidor

måndag 24 september 2012

Forts. trädgårdsblommor...

...från den där dagen, 21 juli 2012. Utan någon större anledning så kommer resten av bilderna här och nu! Första delen av inlägget hittar du här.

Dahlia, modell mindre
ser nästan lite konstgjord ut.
Har stått i kruka sen jag vann dem från odla.nu
år 2006! Krukan åker in i förrådet under vintern
och får ibland ny jord när den får komma ut på våren.





Blomflugan undersöker det gula i mitten när
det har öppnat upp alla de små hemligheterna.






Det här blev en kul vinkel på...








...den äckliga getingen,
som hängde upp och ner
på en av mina avblommade liljor...







...i krukan på trappan!
Samma sak här: vinst från odla.nu
lökarna i kruka som ställs in under vintern
och plockas ut på våren och i bästa fall hinner
få ny jord eller åtminstone nytt jordlager överst!
Och som den blommar!!!
Tror den hade ca 26 blommor samtidigt i år.




Judas silverpenningar som blommar
tidigt på våren med lila blommor
har redan bildat sina "penningar."
På dem sitter en långbening (rys)







Vit storklocka är så vacker!








Efter sol - kom det regn
sommaren 2012






Vita storklockan med regndroppar







Och efter regn - kom det sol
sommaren 2012
Blå storklocka






Rörigt i mina rabatter!
Blå storklocka och sommarrudbeckia






Grön bärfis på sommarrudbeckia...









...och här också!







Och faktiskt - en nässelfjäril!
På sommarrudbeckia den också.
Vid den här tiden hade vi ännu inte
sett så många fjärilar denna sommaren!





Fast tidigare på dagen hade jag sett denna
nässelfjärilen sätta sig på vår trappa.
ETT...






...TU...








...TRE!
Och så flög den sin väg, eller?
Ja, se det kommer jag inte ihåg nu,
men när jag satt och försökte lätta upp
skuggorna i denna bilden, tryckte jag lite
hit och dit och rätt vad det var...




...så hade min nässelfjäril "förtrollats"
till en purpurfjäril! :o)



Ha en fin måndagskväll
(om nu måndagar är fina?)
du som eventuellt tittar in!

11 kommentarer:

  1. Hej Pia

    Skøn serie billeder du deler her.
    Du er ved at blive helt skrap til Macro!

    :-) Dorthe

    SvaraRadera
  2. Jo, måndagen var vacker och fin, men nu är det tisdag, få se hur den blir. Kul med dina blom-och-insektsbilder tycker jag!

    SvaraRadera
  3. WAU - hvor nogle smukke billeder du viser.
    Ønsker dig en god tirsdag:)
    Hanne Bente

    SvaraRadera
  4. Wonderful photographs, miraculous colours. I am greeting

    SvaraRadera
  5. Great photos Pia, compliments.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder på blommor och blader!
    Bilderna på getingen var läckra, fast efter vad som hände i sommar så är jag inte alls förtjust i dem längre :)
    Ha en riktigt bra dag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Herlige bilder. Mange bilder i dette innlegget!
    Ha en flott kveld!

    (skriver fra GC)

    SvaraRadera
  8. Du er en MESTER! i macrofotografering også! =) Det er bare så heeeelt herlig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju för härlig, Viola!
      Tack! :) :) :) :)

      Radera
  9. haha - ja, og DEN kule vinkelen på fluas bakdel! =D

    SvaraRadera
  10. What are you showing miracles!
    Lovely flowers and insects.
    A photo very well, fantastic!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...