Sidor

måndag 7 maj 2012

Bilder från ett kalkbrott...

...som omväxling kanske? Annars blir det ju mest bilder på fåglar och växter här i min blogg. Fast blommor har jag tröttnat lite på att fota och för tillfället tycker jag det är roligast med fåglar.

Jag hade gjort vid en massa bilder från en plats som ligger på vägen dit där jag fotat mina senaste skogsbilder. Märkligt, men vi hade aldrig någonsin tidigare stannat här för att ta bilder vid kalkbrottet i Ignaberga! I närheten finns också den kända (?) Tykarpsgrottan, där man bland annat spelat in scener till Kullamannen och Ronja Rövardotter.

Man kan inte komma riktigt nära med bil,
så den får vi får ställa längs med vägen.






Vägen här är inte så bred - eller rak.







Även om det ser ut som det stupar rätt ner,
så gör det inte det, utan det är en sluttning

ner till det gamla kalkbrottet som man
  nu låtit dagvattnet komma upp i igen.






Lite längre bort ser det ut så här,
riksväg 21 går ovanför till höger.
Det vita är en väg genom gamla brottet
in till nästa ställe man bryter på nu.







De här skyltarna har jag inte sett så ofta.
Inte så bra att låta busken växa upp framför
informationsskylten där det står:
"Vistelse på området och bad i områdets
bassänger är förenat med stor skaderisk p.g.a.
stup, branter och mycket varierande vattendjup."
Nordkalk AB






Maken ska ju tvunget gå ner till botten och fota lite. :o)







Jag stannar ovanför och fotar fin mossa på en stor sten.







Vi kör sen vidare och stannar en bit bort igen.
Här vill
jag titta på vägen som går genom
brottet och under vägen jag står på.
Den vita byggnaden i bakgrunden är
kalkbruket i Ignaberga.







Fotar bort där vi var tidigare,
där maken var nere vid kanten.





Samma här.
Inget vidare fotoljus denna dagen som ni ser.







Kalkstensklippor och en ensam,
knappt synbar, liten sothöna i det blå vattnet.







Här har vi kört en bit till och på samma ställe
stannade vi för en vecka sedan och kollade.
Denna dagen hittade vi inte vägen vi kört in på då,
för den hade de lagt upp grushögar på sedan dess!





Denna varningsskylten står också här,
ser ut som den varit med om en del.








Nedanför skylten ser det ut så här.
Detta är det nya stället man bryter kalksten på.







Man bryter rätt djupt här.
Lilla vägen syns uppe till vänster.






Förra gången vi stannade till här såg vi en
hel familj med barn som tog sig ner här
för att leta fossiler på botten av brottet.







Även här nere varnas det för ras.







Inte heller här stupar det brant,
utan det finns lite olika avsatser att stå på.






Samma ställe







Rakt fram en liten stensamling i brottet.








Nu börjar jag nå slutet här!
Första gången vi var här såg jag en bondgård
eller möjligtvis bara en stallbyggnad allra längst
upp till höger i bild, ovanför där man håller på att bryta.
Det såg hiskeligt ut. Jag fick inte tagit något foto då
för det började regna och jag ville inte gå ut med
systemkameran, så denna andra gång vi kom hit
tänkte jag fota den där byggnaden istället...






...men då fanns den inte där mer!







Man hade monterat ner den! Snopet!

Det var det hela!
Kanske någon tyckte det var intressant det här?
Ett inlägg utan en endaste fågel,
förutom en miniliten sothöna förstås!
Alla bilderna var tagna den 21 april.

Ha en fin kväll! :o)

11 kommentarer:

  1. Intressant reportage ,kram nette

    SvaraRadera
  2. Nice series!
    Greetings, Mirthe

    SvaraRadera
  3. åh så den lilla,lilla sothönan där<3 för ett par år sen så var jag och min man i skåne tillsammans och vi besökte ett ställe där de hade spelat in scener ur ronja rövardotter där nere i grottan (man fick gå på guidade turer där nere i grottan oxå)...inte så fasligt långt ifrån kristianstad...men de hette väl baske mig inte tykarpsgrottan...jag minns inte faktiskt. men vi pratar kanske inte om samma...eller :) ?
    -vad skojjigt att höra att du kände igen möbler från dockskåpet:-) det är dom möblerna som min mor lekte med som liten ju<3 jag älskar de gamla dockskåpsmöblerna och att ängela nu leker med dem, det är fint att hon även ärvt sin mormors dockskåpsgrejer<3 och faktiskt..innan jag köpte hem detta, så hade även ängela en liten hylla som dockskåp:-) det går det med...fantasin får flöda.. kramar till dig pia,hoppas du mår väl<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. *hi hi* Jo då, Anna, du har säkert besökt Tykarpsgrottan, fast du inte kommer ihåg namnet. Vi har inte så väldigt många grottor här, så det finns inte mycket att ta fel på. Den ligger väl ca 2,5 mil från Krstd och ca 0,5 från där vi bor!

      Skulle tro att jag och din mamma är i ungefär samma ålder! :)
      Kram tillbaks

      Radera
    2. hej igen pia:)
      jag gick för första gången in på wikipedia här nu och kollade ski
      llnaden på tussilago och maskros...vad lika dom är tycker jag.. men då har jag lärt mig det oxå:-)

      ja,det verkar som att du och min mor är det:) även hon kommer från skåne, det är väl därför skåne ligger mig så varmt om hjärtat..för att vi var där så ofta när jag var barn<3 så hon har sina rötter där. bodde i knislinge som liten gjorde min kära mor<3 ja,jisses vad minnen man har därnerifrån..<3

      kram:)

      Radera
  4. Bra och spännande bilder från denna intressanta plats. Trevlig med sådana bloggar.
    Ha en bra fortsättning på veckan!
    /SA

    SvaraRadera
  5. Men, åh så spännande... kul att få följa med på "resereportage" så här. Fina bilder från en intressant plats!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Interessant å lese og se bildene du legger ut!
    Ønsker deg en god dag!

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte det var jättejätteintressant! Ställen som man inte kommer till själv (förmodligen) kan ju vara kul att besöka virtuellt såhär! :) Fota på du!

    SvaraRadera
  8. Jeg syntes alt jeg ikke kan besøke selv er interessant å se i blogger jeg :-) Koselig med både fugler og blomster, og nå litt omvisning av andre ting - supert!

    SvaraRadera
  9. Vilken resa i en ngt stundom farlig terräng :)
    Trevligt att hänga på i din fina bildserie.
    Kram /bea

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...