Sidor

torsdag 2 februari 2012

Vinter vid dämmet, del 3 :o)

Nej, jag har inte blivit helt ? .... mina förra två inlägg skulle ju leda fram till dagens så klart! Sedan den 14 januari, när vattnet stod så där högt vid dämmet, så har vi fått lite vinter även här i norra Skåne. Lite snö, lite kallt osv. I söndags visade sig solen lite grann igen och då ville jag se hur det såg ut vid dämmet, när vattnet hade frusit. Vatten utvidgas ju när det fryser, så jag var lite nyfiken på hur det skulle vara där då. Fast innan vi körde hit i söndags, var vi en runda vid Hovdala slott. Det var ett tag sedan faktiskt, men det får jag ta i ett annat inlägg, om det nu inte kommer något annat emellan! :) Nu i söndags (29/1) var det bitande kallt i vinden, kändes som 20 minus, men det var bara ca -2!


Nu känner ni igen er :o)
(om ni tittat på mina två tidigare inlägg)

Gångstigen Slingra dig var av is denna dagen.
Klockan var 15.45 när vi kom dit.






Jo, jo, här står jag på stättan igen
och tittar ut på den isiga kohagen
i solnedgången! Brrrr...





Moln och lite dis framför solen
över Finjasjön idag också.
Finjasjön är en av Skånes större sjöar.





Vackert, men bitande kallt i vinden.
Nu förstår jag ju också varför det
ligger så mycket pinnar och annat
just här i denna delen av kohagen!




Man kan ju tro man är i fjällvärlden.
Just när jag står här uppe på stättan,
ser jag en joggare komma springandes
bakom mig vid den förut översvämmade
gångstigen. Rätt vad det är hör jag att
personen trampar igenom isen där bakom!


Jag kan inte låta bli att låta kameran svepa...


...bakåt...
(utan att trilla ner, trappstegen är isiga)


...och faktiskt ta ett smygfoto...


...när jag ser personen vända och
trampa igenom isen en gång till!
Nej, det var nog inte så säkert
att jogga den isbelagda,
tidigare översvämmade
stigen till fågeltornet! :o)
Isen överraskar joggaren, bäst att vända.

En liten parentes!
Jag ser många som ägnar sig åt så kallad
gatufotografering och med det menas
att man smygfotograferar MÄNNISKOR!
DET får man göra, MEN det är INTE
tillåtet att lägga ut bilderna hur som helst
på sina bloggar! I alla fall INTE om man
direkt kan se och känna igen VEM som
är på bilden!

DET tror jag inte många känner till!
Men det är väl för fasen bara att tänka till sig själv,
skulle du vilja bli utlagd på bild i någons blogg,
utan att du vet om det?
Jag tycker det är kränkande och jag har sett
sådana bilder ibland på helt vanligt folk
som bloggbesökarna sedan sitter och
kommenterar i mindre väl valda ordalag!





Längre ut i sjön ser jag guldblänk
och förstår att det inte är is på hela sjön.
Det har ju bara varit minusgrader ca en vecka.





Vänder jag mig lite om ser jag den del av kohagen,
där jag fotade den "rosa sjön" den 14 januari.






Allt blir så fint i isen,
av ljuset från solen...






...små "vulkaner"...






...och guldglänsande små bäckar bland drivveden.






Vi går ifrån pansarbron, det är såå kallt,
för att kolla vattennivån i Almaån.






Och den har faktiskt sjunkit från 80 cm
över
det normala till bara 50 cm över
på två veckor, 14-29 januari.

Får väl rätta mig själv också, Almaån är
Finjasjöns frånflöde och inte tillflöde.
Den rinner sen ut i Helge å och till sist ut
på Skånes ostkust i Hanöbukten.
Lite geografi för den som är intresserad. :o)





Den här lilla avrinnaren vid Almaån,
är det hållet fiskarna ska ta förbi dämmet,
en fisktrappa alltså! :o)




En något trött och frusen växt,
(kanske illustrerar den hur vi kände här och då)
får bli sista fotot i detta inlägg.
25 kalla minuter var vi här denna söndag
den 29 januari 2012!


Ha en fin torsdag därute!
Tack för era kommentarer!

19 kommentarer:

  1. Again very nice pictures Pia...... thanks for sharing.

    Greetings, Joop

    SvaraRadera
  2. Så fine, kreative og flotte vinter bilder fra havet og stranden :) Vinteren er også flott på sitt eget vis. Ønsker deg en riktig fin torsdag.

    SvaraRadera
  3. Riktigt härlig fortsättning på de tidigare inläggen!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Very BEAUTIFUL!!!
    Warm greetings, Mirthe

    SvaraRadera
  5. Sehr schöne Winterbilder.

    Gruß
    Noke

    SvaraRadera
  6. Sååå vackra bilder av is o snö ,vi har det lite kallare än ni - 26 idag morgon vinden har varit bitande så jag kan tippa att det var som 35 grader när det var som värst idag ,jag hade bara 15 på jobbet när jag kom dit idag så kallt har det varit ,kram Nette

    SvaraRadera
  7. Vilken otroliga vacker bild serie du visar upp :) härliga mjuka färgar i alla dessa vackra bilder :)
    Jag håller på lite med gatu fotografering.. och självklart får man inte göra folk till åtlöja.. men jag har som tur är inte sett nån stans att det är några som har pratat illa om de folk som visas på bilderna.

    kram

    SvaraRadera
  8. Pene bilder! Spennende med slike vandringer!
    Ønsker deg en fin kveld!

    SvaraRadera
  9. Ni fick vinter till slut! Jag gillar dina öppna vidder och det milda ljuset i dina foton! Mycket vackert!
    Här är -24 just nu! Rätt så friskt!
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  10. Vilka vackra och underbara bilder! Det ser lite magiskt ut i det fina ljuset.

    Du undrade om Gudhem hade nånting med Arn att göra... Jag vet inte, men vet att Varnhem som inte ligger så långt därifrån är en plats som förknippas med Arn.Jag har böckerna men har inte läst dom, än...

    Ha en riktigt fin och bra dag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder!Önskar dig en fint helg.

    SvaraRadera
  12. Vakkert vinterlandskap i duse pastellfarger. Og det ser veldig kaldt ut der. Nydelig lys i bildene dine.

    Til det du skriver om folk på bilder - jeg bruker ikke å legge ut bilder av mennesker i det hele tatt tenkte jeg. Men så kom jeg på at jeg gjorde jo faktisk det for noen dager siden, fra dyrehagen (kanskje du tenkte på det også?). Jeg tenkte å fjerne innlegget når det var kommet siden ned, og det er det snart nå.
    Når deg gjelder gatefotografering så har jeg ikke sett det hos noen, men jeg er enig i det du sier om det.

    Ha en fin helg, Pia :)

    SvaraRadera
  13. Hej Pia!
    Jag godkänner alla kommentarer innan de blir synliga på min blogg, den inställningen har jag haft sen jag startade min blogg. Så du behöver inte vara orolig för att dina kommentarer försvinner.
    Ha en fin kväll!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Her var det mye flotte bilder, jeg tror jeg er blitt like så glad i denne vårmarken som du :-) Smugfotografering og publisering av bildene på nettet er nok ganske vanlig fra mange, men pent gjort er det ikke. Tror nok mange vet om reglene, men de satser på at det sklir greit igjennom. Kos deg videre med helgen!

    SvaraRadera
  15. Eh våtmarken-ikke vårmarken :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Ibland halkar fingrarna på tangenterna!
      Bara för att vara petig, bilderna är inte tagna vid våtmarkerna denna gången! Däremot vid sjön Finjasjön. :)
      /Pia

      Radera
  16. Hej Pia! Mycket fina vinterbilder du bjuder på. Kul att se att vintern även finns i Skåne :)) !

    SvaraRadera
  17. Så fina bilder! Det är nästan så jag längtar lite hem!
    Skåning i Norge.

    SvaraRadera
  18. Disse bildene fikk jeg med meg under bloggpausen, da jeg leste innleggene dine via Google Reader.. Og jeg ble helt overveldet, og er det ennå!! For noe såååå vakkert og spesielt!! Som en egen verden dette! Unik!

    Disse skulle man ha hengt opp på en vegg, det er sikkert!

    Klem! :)

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...