Sidor

onsdag 15 juni 2011

NF Macro 40 (Fjärilar)

Några fjärilar får bli mitt bidrag idag. Ofta har jag ingen aning om vad jag ska lägga in för bilder här, men det brukar alltid lösa sig. :o)

En helt ny bekantskap för mig och maken, såg vi vid Magle våtmark förra veckan. Jag rådfrågade Rolf som jag vet är duktig på sånt här och har jättemånga fina bilder på Rolf's Fotoblogg. Han gav mig förslaget Sotmätare och tänk det tror jag att det också är! Tack för hjälpen, Rolf! :o)

En liten nästan alldeles sotsvart fjäril
med ett par tunna vita band
längst ut på vingarna.

På Wikipedia kan man läsa mer om
Sotmätaren.


Den var inte ensam på de gula blommorna...
(som jag inte vet vad de heter)
Jo men visst, det är säkert Käringtand,
som Maria föreslog. Tack!
Jag trodde bara inte att de blev så pass
höga som dessa ändå var.
Förutsättningarna för foto var inte de bästa här,
blåst och lite dåligt ljus på kvällen,
så blommornas färg blev överexponerad.




...utan det var en hel liten flock!




Eller rättare sagt så vimlade det av dem
där bland de gula blommorna och i gräset.
De såg nästan ut som lacksvarta små violer
som flaxade runt, runt... :o)




Även den här lilla fina fjärilen såg vi där,
när den flög bland högt gräs.
Och den vet jag inte heller vad den heter. :(
Pärlomofjäril som Maria föreslog
kan det visst vara. (Jag glömmer från
år till år, när man på nytt återser dem!)




Men idag såg jag en som jag i alla fall vet...
...och det var nässelfjärilen som kom
med en vän och flög runt i vår praktdeutzia.
Fast fjärilen var inte lätt att fota, för busken
blåste och blåste och vajade och vajade!




Kändes skönt att återse den vanligaste
fjärilen i min trädgård igen och
den såg så ny och fin ut i färgerna!


Fler macrobidrag hos
NF Macro.


Tack till dig som besöker
och skriver en kommentar!
:o)

20 kommentarer:

  1. Så många fina fjärilsbilder!
    Det måste ha varit fantastiskt att få se så många sotmätare på en gång! En fjäril som jag nog aldrig sett - förrän nu!

    SvaraRadera
  2. Så vakre de sorte er, ja det er de alle sammen altså, men den sorte var veldig spesiell. Jeg har ikke sett slike før tror jeg. Blomstene kaller jeg tresko blomster, de ligner på hollandske tresko, men hva de heter i virkeligheten aner jeg ikke :-) Flotte bilder Pia!

    SvaraRadera
  3. Underbara och sååå fina bilder av fjärilarna!
    De där svarta har jag aldrig sett tidigare. Blommorna de sitter på heter kärringtand, den fjärilen som du inte vet namnet på är en pärlemofjäril tror jag.
    Ha en fin och bra torsdag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så vakre sommerfugler og blomster! De gule blomstene der minnet meg om noen andre, og jeg husker ikke navnet på noen av dem.. Marisko? Men det er ikke dem du har her.. Til og med de grå sommerfuglene er vakre. likte godt det første av den, det skinner liksom av den! :) Veldig fine de andre sommerfuglene også! I dag kjøpte jeg faktisk et lite telys med sommerfugler risset inn i glasset.. :)
    Nei, jeg var ikke i Oslo da din sønn var der.. Aldri hørt om den festivalen heller..
    Håper han hadde det trivelig! Og det samme med deg- trivelige dager ønskes deg! :)

    Klem fra meg! :)

    SvaraRadera
  5. Så många svarta fjärilar på en gång, wow och vilka läckra bilder!
    Har sett på TV och läst att fjärilar dras till blå och lila blommor, så om man vill ha många fjärilar i sin trädgård ska man plantera en fjärilsbuske "Buddleja".
    Ha en bra torsdag!

    SvaraRadera
  6. Så många fjärilar! De svarta har jag inte sett här, ska gå ut och leta lite fjärilar idag (när det inte regnar...)

    SvaraRadera
  7. Vilka vackra kontraster det blir med dom svarta fjärlilarna mot det gula och gröna. Tror inte jag sett svarta fjärilar förut.

    Ha en toppen dag. // Lissen

    SvaraRadera
  8. Oj, oj så många bilder, så många Sotmätare o andra flygiga fjärilar .. så vackert:) Å jag som bara har en endaste bild och inte ens den är av naturmaterial ;)

    SvaraRadera
  9. Men ojoj .. så många Sotmätare du fick på en och samma bild :)
    tänk så konstigt det kan bli .. jag hade aldrig sett dessa innan jag fick se den på Rolfs blogg .. efter det .. har jag nu sett den flera gångar :)
    jätte fina bilder har du på ditt inlägg här :)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  10. Nässelfjäril och citronfjäril, det är väl ungefär så långt som mina kunskaper om fjärilar sträcker sig. Fantastiskt att du hittade så många sotmätare på samma ställe. Det måste vara en blomma dom verkligen gillar. Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  11. Underbara fjärilar så faktiskt ut som violer ,kramis Nette

    SvaraRadera
  12. oj:-) den med massa utav fjärilar..mäktigt med så många på en gång<3 :-) och den fjärilen har jag aldrig sett vad jag kan minnas.. men den är vacker den med<3 superfina bilder du alltid tar pia<3 hälsn.anna

    SvaraRadera
  13. Där ser man, jag såg bara till två stycken Sotmätare. Men du fick ett helt tjog. Härligt.

    Pärlemorfjärilen ser ut att vara en Prydlig pärlemorfjäril. Men helt säker kan man inte vara, utan att sätt undersidan.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  14. Helt underbara bilder på Sotmätarflocken, har aldrig sett dem, de var mycket vackra, liksom de andra raringarna du förevigat..Ha en go helg önskar Torprosen

    SvaraRadera
  15. Schöne Bilder von den schwarzen Schmetterlingen.


    gruß
    Noke

    SvaraRadera
  16. Men jisses, vad många fjärilar på liten yta! Vilken lycka att hitta så många, jag brukar se max en åt gången och den får jag jaga för att få nån stackars bild. ;)
    Härliga bilder allihop, och tänk vad man får lära sig här i bloggvärlden. Jag visste inte ens att det fanns svarta fjärilar. ;)
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  17. Vilka fina kontraster mellan sotmätaren och käringtanden. Jag hoppas de inte sotade ner de fina gula blommorna. Din vita vallmon var ju toppen och sen också toppenfotat.Ha de gott i helgen. Kram. Anita

    SvaraRadera
  18. Mmmm....ljuvliga foton! Sällan jag hinner fota såna skönheter...dom är sällan stilla, fniss!

    Besöket hos sjukgymnasten gick bra, blev bara ett långt samtal denna gången...ska dit i augusti sen o bli undersökt o påbörja behandling, valde att göra så eftersom semestrar liksom kommer ivägen och jag är skaplig nu
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  19. Sotmåleren har jeg aldri sett før! Utrolig flotte bilder av den. Jeg mener at blomsten er tiriltunge (sv.käringtand) Denne blomsten tiltrekker seg mange insekter)

    Liker denne bildeserien veldig godt!
    Ønsker deg en flott lørdag! Vi har "gråvær" med litt nedbør...og kaldt!
    Sol og varme...lenge-lenge-lenge er ønsket mitt!

    SvaraRadera
  20. Tack för alla era kommentarer och vänliga ord! :)
    Intressant att så många aldrig har sett den här svarta fjärilen (sotmätare) tidigare. Det hade ju faktiskt inte vi heller. :)
    Det lustiga var att vi besökte Magle våtmark två gånger med två dagars mellanrum och båda gångerna svärmade fjärilarna på samma ställe! Mina bilder var från båda dessa tillfällen.
    Kram Pia

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...