Sidor

lördag 18 juni 2011

Något vackert, något hemskt

I onsdags satte jag mig ned på på huk på vår uteplats, med kameran i hand, för att ta ett foto på den allra första knoppen för i år på mina frösådda Nemophila maculata Five Spot, eller som de heter på svenska,  Kärleksblomster, 'Fem prickar'.

Fröna sådde jag i slutet av april i år,
när vi fick ljuvlig sommarvärme.
Att det sen skulle frysa i maj månad
var inget som vi i Skåne hade räknat med,
för det hade det inte gjort sedan man börjat
mäta sådant i slutet av 1800-talet!



Den här fröpåsen,
från berömda Mr. Fothergills i England,
vann jag tillsammans med ett
växtpaket i en utlottning på odla.nu
Året var 2006 och jag ända sedan dess sparat
frön varje år och satt nya blommor året därpå.
(Jo, jag har faktiskt vunnit två växtpaket därifrån
under årens lopp! :)
Dagen efter min bild på knoppen,
så hade första blomman slagit ut.
Den är släkt med Prins Gustafs öga,
blir inte mer än ca 15 cm hög och passar
till amplar, stenparti mm.



Pistiller i kärleksblomstret




Jag sådde i den här krukan som vi fick i fjol,
och som maken fick borra några hål i botten först.
För inte kan jag begripa varför det nuförtiden
finns så många krukor utan hål?
Är det meningen att alla krukor enbart
ska användas i uterum eller?
Har de aldrig hört talas om överskottsbevattning?
Ja, inte vet jag.




Och nu kommer jag till det hemska!
Känsliga tittare varnas NU
för obehagliga bilder!

Det har inget särskilt med mina blommor att göra,
mer än att jag satt alltså här på huk för att fota blomknoppen,
då jag såg något litet som låg sidan om krukan...

...och det var ett litet, litet prickigt äggskal,
som jag petade upp på ett nedfallet gulnat björklöv,
för att de små fjädrarna skulle synas lite bättre.




Så kom sonen och pekade på vårt altanräcke ovanför mig
och undrade om jag hade sett vad som låg där!
Nej, en liten, liten ofödd fågelunge!





Så stilla och så tyst låg den där...





...och med små, små fjun.





Märkligt att den skulle råka hamna just precis här,
som om någon varligt lagt ner den där på kanten,
som endast är (jag mätte!) 2 cm bred!
Stackars lilla fågelunge

(Maken fick ta hand om den sen,
för det började samlas äckliga flugor!)





Jag får avsluta med en bild på månen från inatt istället
Med 12x optical zoom blir det inte bättre än så här!
Min vanliga kamera som i alla fall har 20x har jag
fått skicka på reparation!
Den andra på lite mer än ETT ÅR!
Undras tro om det kan gå på garantin
på förra reparationen, som var i oktober?
Alla bilder i detta inlägget är tagna med
"gamla" kameran.

Ha det fint där ute i helgen!
Tack till er som kommenterar!
:o)

9 kommentarer:

  1. A wonderful serie photo's Pia, very well done.

    Greetings, Joop

    SvaraRadera
  2. Fine bilder!
    Sånn er det i naturen. Den er flott og....grusom!
    Den enes død, den annens brød!
    Ha en fortsatt fin lørdag, Pia!

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder på blommorna och månen! Ja nog är det lite sorgligt när man får se den lilla fågelungen...

    Trevlig helg på dej :)

    SvaraRadera
  4. Naturen är ju sådär...vacker och hemsk. Det är liksom...naturligt för den. Månen är vacker nu, har inte sett den på några dagar bara.. :)

    SvaraRadera
  5. Nydelige blomsterbilder Pia, og månen også! Syntes månen din ble veldig fin jeg, litt sånn trolsk og mystisk, slike bilder liker jeg. Stakkars liten fugleunge, må innrømme at jeg ikke har sett veldig på de bildene :-) Slik går det desverre, noen er ikke kommet til for å leve opp... Så dumt med kamera ditt, det er kjedelig når ting skjer gang på gang. Hvis det er akkurat den samme feilen burde det vel gå på garantien, du må iallefall spørre. Ha en fortsatt fin helg Pia!

    SvaraRadera
  6. Hej Pia !

    Ofattbart tjusig blomma.Älskar blått.
    Och lilla fågelungen såg ut som en gammal varelse från yttre rymden.Säkert en gök som skuffat ut den.Tycker den är söt.

    Tack för titten.

    kram Mi

    SvaraRadera
  7. Mycket vacker o ljuvlig blomma ! Den lilla fågelungen - hemskt men så är det i naturen. Undras om det är någon skata som varit framme ?

    SvaraRadera
  8. det skar riktigt i mitt hjärta när jag ser den lilla fågelungen:-(...jag vet att det funkar så i naturen...men det är hemskt ändå.. lilla,lilla vän<3

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder på den fina blomman och månbilder är sååå fin!
    Stackars lilla fågelunge. Livet är grymt i djurvärlden...
    Ha de gott!
    Kramar Maria

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...