Sidor

tisdag 14 juni 2016

Jungfrusländor på Nationaldagen

Hej och hå!
Nu var det väldigt lääänge sedan jag uppdaterade min blogg!

På svenska nationaldagen den 6 juni körde jag och maken en sväng till vårt närbelägna Hovdala slott. Vi tänkte försöka fotografera jungfrusländor i Hovdalaån. När vi kom dit var där ett antal Mustanger samlade på yttre borggården, det var Mustangklubben som var på utflykt.

Inga dåliga bilar det där





Den här sädesärlan fick många sländor till middag...




...men det var en mindre sorts sländor den tog.



Här kan du läsa mer om
Blå Jungfrusländor


Att fånga jungfrusländorna på bild när de flyger,
det är inte lätt! Här var det två i luften.




Här ska fortplantningen ta sin början






Hanen griper tag om honans hals





Och sedan bildar de det fina kärlekshjärtat
med sina kroppar!




Här tog jag bilden från ett annat håll.
Vi står på en liten bro över Hovdalaån.




Det är hanen som är så där metallicblå,
honan är oansenligt brun till färgen.





Tror faktiskt att detta är den allra vackraste
trollsländan jag vet!




Så här fin var Svenska Nationaldagen
vid Hovdala slott
i Skåne.





Om någon kommer på besök
så skriv gärna en kommentar,
så jag vet att du varit här!

Trevlig sommar på dig!
/Pia



7 kommentarer:

  1. Loved the Dragonfly shots as well as the Wagtail

    SvaraRadera
  2. Hello Pia,
    How nice to see a blog from you again.
    Beautiful pictures of dragonflies, I agree with you, this is the most beautiful dragonfly species there is.
    Best regards, Irma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Irma,
      it's nice to read you words here too!
      Thanks, you are so kind!
      Yes, The dragonflies are so beautiful!
      Best regards to you too!/Pia

      Radera
  3. Så fina bilder på sländorna och bilarna ja jag hade en gång i min ungdom en dröm om en mustang ,kramen nette

    SvaraRadera
  4. Hej Nette
    tack för beröm. Jaha, då väckte den bilden gamla minnen då *s*
    Kram

    SvaraRadera
  5. Love the wagtail with his 'lunch' and the damselfly photos are wonderful. I'm too slow to get photos of them -- you are good. I'm glad you are well and getting out into your beautiful natural areas. Thanks for sharing them.

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...