Sidor

söndag 11 november 2012

Sista från Vittskövle slott

Ni som följer mig vet att det blivit en hel del olika inlägg från detta slott, som vi hamnade vid av misstag. :o)

Nu kommer de sista bilderna därifrån.


Senaste inlägget slutade jag ungefär här:

...vi gick från slottsträdgården,
på bron här över vallgraven och hamnade
vid mangårdsbyggnaderna.




Rakt fram fanns ett före detta ridhus (från 1848)
med denna hästdekorationen högt upp på väggen.







Bort till höger fanns denna byggnaden, som är
en vagnport, byggd 1890 för gästande vagnar.
Svåra skador i väggen rakt fram.






Verkade som om det fanns en slottsbod,
där man bland annat kunde köpa ljung.







Bensinpump, knappast i bruk längre väl?








Vackert rött vildvin på väggen vid pumpen.







Tvätt- och boningshus,
b
yggt på 1840-talet.






Utsikt över vallgraven bort mot paviljongen







Klippta avenbokhäckar mellan slottet och vallgraven







Tittar bakåt,
rifrån kom vi på den bron ni ser där. :)
Vagnporten längs bort i bild.





Ankor vid en bro över vallgraven.
Från höger rinner en bäck naturligt hit
och bildar vallgraven runt slottet.






Avenbokhäcken speglar sig och så ser jag...







...en något mossig trappa från slottsmuren ner till "båten"!







Tittar upp på det bakre tornet
med flaggstång och tv-antenn.






Här har vi snart gått runt hela slottet
och kommer strax ut på vägen igen.
(där vi såg alla fasanerna -
och tuppen som sörjde!)






Började bli riktigt vacker färg på och framför slottet,
den sidan som vätter mot vägen.







Paviljongen från vägen







Utsikt från vägen.
Det stora gröna trädet är tulpanträdet!






Kan inte låta bli - det blir ju så kul,
upp-o-ner i vattnet!








Jag hoppas paret ursäktar mig att jag använde dem
som fotomotiv, men de blev ett väldigt vackert sådant!







Och där går vi i mål!
Sista bilden från Vittskövle slott i Skåne!

För denna gången i alla fall!
För vem vet, vi kanske kör dit fler gånger?
(Ni ser hurdant vädret var hela tiden vi var där.)

Min lilla kom-ihåg-lista
över inlägg som jag gjort med bilder
från denna lördagen den 6 okt 2012:

1. Vilken rovfågel? (ormvråk)
2. Många fåglar blir det
(storkar, tranor, börringevråk mm)
3. Inte det jag tänkt (ankor)
4. Slott och herresäten (slott o trädgård)
5. Fasan - en fågel alltså! (fasaner)
6. Helt galet var det (tupp)
7. Slottsträdgården (träd, hus)
8. Vittskövle slott (sista)


Ha det bra därute!
Själv tar jag det lugnt och väntar på våren! :o)


10 kommentarer:

  1. WOW... så fina bilder från slottet med omgivning och paret passar perfekt på lilla bryggan :)
    Förövrigt en till här som räknar månader till våren, men tyvärr får jag göra ngt vettigt av kommande vintermånader innan dess.
    Må gott /bea

    SvaraRadera
  2. Fine bilder av et flott byggverk og fine omgivelser, her ar du foreviget dette på en utmerket måte.

    Ottar

    SvaraRadera
  3. Fin bildeserie, hyggelig å "være med" på fototuren din!
    Ønsker deg en flott ukestart!

    SvaraRadera
  4. Återigen helt fantastiska bilder från denna vackra plats!
    Tänk att få bo så vackert :)

    Jag tar det allt annat än lugt... Här rensas det för fullt, men är snart klar med detta. Känns väldigt skönt att ha blivit av med all gammal bråte som man samlat på sig. Har även påbörjat viss städning. Fönsterputs emellan fönstren. Måste passa på nu medans temperaturen är såpass hög som den är. Tiden går ju så fort så innan jag vet ordet av så är det dags att flytta :) Allt känns så bra, och jag har så sakteliga börjat återgå till mitt gamla jag. Det var jobbigt ett tag...

    Ha de gott!
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  5. Nu har jag hunnit läsa ifatt det jag missat :) Åh, vilka fina bilder från detta fantastiska slott med sin härliga miljö - helt underbart! Synd att det är så långt bort - skulle gärna se det i verkligheten...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Oi så mange flotte bilder - må ha vært en deilig tur :-)
    Å ja så du er allerede begynt å vente på våren Pia - da får du vente en stund :-D her skal jeg nyte vinteren - og håper på masse snø etterhvert :-D
    Ha en fin uke !

    SvaraRadera
  7. Pia!
    The beautiful castle, fantastic pictures.
    I love this place.
    We are happy to visit them.
    I send greetings.

    SvaraRadera
  8. Sååå fina bilder från slottet och vilka underbara speglingar i vattnet.Verkar vara ett riktigt trevligt ställe att besöka.Gamla byggnader är intressant att titta på och fota förstås.
    Kramiz.

    SvaraRadera
  9. Hvilket nydelig sted og slott!! ååå, der skulle jeg tenkt meg og gått og sett og tatt bilder- jeg også! Utrolig!! =) og magiske refleksjoner og herlige bilder! det hestehodet var enestående vakkert!! =)

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...